Saturday, May 14, 2011

Isu Tanah : tanah perlu diimarahkan Islam ajar

Jika semua memahami islam, tidak timbul isu berkenaan. Kerajaan ambil alih tanah rakyat samada ststus tanah bukan untuk kediaman.

Dalam islam, haram jika seseorang yang memiliki tanah tidak diusahakan. Apatah lagi membiarkan tanahnya menjadi kawasan rang dan tinggal tumbuhan belukar yang sepatutnya dimanfaatkan oleh mereka yang tidak bertanah dan perlu diusahakan./

Pilihan, samada disewaka, dipajak, atau jika enggan setelah kerajaan islam berikan tempoh. Tuan tanah enggan . Maka kerajaan wajib mengambil kembali. tanah perlu di imarahkan. Bumi Allah kena dihidupkan

Tidak wajar ambil tanah adat untuk Ladang Rakyat - Shafie Apdal

RANTAU PANJANG 14 Mei — Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menyifatkan langkah kerajaan Kelantan mengambil tanah adat milik Orang Asli di beberapa pos di Gua Musang bagi tujuan pembangunan Ladang Rakyat, sebagai sesuatu yang tidak wajar berlaku.

Menterinya, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, tindakan itu menyebabkan hak Orang Asli terpinggir dan ada di antara mereka yang kini menjadi setinggan setelah tapak rumah yang didiami diambil bagi tujuan itu.

"Sepatutnya tanah adat ini diberi hak milik kepada penduduk Orang Asli dan bukannya diambil bagi tujuan lain yang tidak berlaku di negeri luar dari Kelantan.

"Kementerian begitu menjaga hak mereka di bawah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) yang sebelum ini telah membayar premium tanah sebanyak RM26 juta kepada kerajaan Kelantan tetapi inilah yang berlaku,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Rantau Panjang di sini, hari ini.

Mohd. Shafie berkata demikian mengulas tindakan kerajaan Kelantan yang mengambil tanah di lebih lima buah pos perkampungan Orang Asli di Gua Musang bagi tujuan pembangunan Ladang Rakyat yang meresahkan masyarakat kaum berkenaan. — Bernama

No comments: