Friday, May 27, 2011

Harga Minyak: Naikkan saja ?

Kerajaan nampak mencari cari 'alasan' bagi menaikkan harga minyak. Kita minta kerajaan naikkan sahaja harga minyak. Habis cerita ?

Nampak nya kerajaan mencari simpati sokongan dan tindakan halal dan disetujui ramai agar harga minyak dinaikkan.

Inilah sebabnya kesan daripada tindakan kerajaan tidak menaikkan harga minyak. Kan banyak syarikat GLC milik kerajaan bakal rugi. Tetapi TM untung pula tu. Bagi suku 1 tahun ini. TM mana ada guna minyak , itu sebab di auntung. Sebalik MAS gunakan minyak secara direct itu sebabnya dia rugi.


MAS rugi RM242j kesan kenaikan harga minyak

KENAIKAN harga minyak memberi impak besar kepada prestasi kewangan Malaysia Airlines System Bhd (MAS) apabila syarikat itu mencatat kerugian bersih RM242 juta pada suku pertama bagi tahun kewangan berakhir Mac lalu.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Tengku Azmil Zahruddin berkata, impak kenaikan bahan api itu bukan saja turut dirasai MAS, malah mempengaruhi syarikat penerbangan lain di dunia.


“Kami mencatatkan pertumbuhan positif bagi keseluruhan operasi syarikat dengan peningkatan trafik 10 peratus membawa kepada peningkatan kapasiti penumpang 76 peratus. “Bagaimanapun kenaikan harga minyak 32 peratus, kira-kira RM321 juta menyebabkan kami mengalami kerugian operasi mencecah RM267 juta pada suku pertama tahun ini,” katanya ketika mengumumkan prestasi kewangan syarikat itu di Kelana Jaya, semalam. Tengku Azmil berkata, walaupun berdepan dengan masalaht, Mas tidak akan mengubah sasaran prestasi kewangan malah akan bekerja keras mencapainya. “Bagi suku kedua tahun ini, kita menjangkakan syarikat akan berdepan operasi yang sukar. Antaranya, impak dari bencana alam di Jepun memandangkan kita mempunyai beberapa laluan penerbangan di negara itu dan pergolakan politik di Timur Tengah. Selain itu, pengukuhan Ringgit Malaysia te
rhadap mata wang utama dunia memberi kesan ke atas pendapatan luar negara syarikat,” katanya.

No comments: