Sunday, April 10, 2011

Pilihanraya Sarawak: Rakyat jangan dibodoh dan dibohongi terus menerus

Biasanya analisa media perdana setiap kali berlaku pilihanraya, adalah tindakan pertama dan utama mereka dengan memuji-muji dan memuja muja Bn 'secara keterlaluan' dibuat. Seolah-olah pengundi terlalu amat bodoh dan perlu mengikut telunjuk para penganalisa. Pengundi buta mata dan buta hati mereka. Pengundi tidak pandai menilai dan tidak boleh membuat penilaian.

Gambaran memperbodoh-bodoh rakyat secara keterlaluan bukannya sekali dibuat, tetapi sudah 12 kali mereka lakukan. Olahan berita dan paparan berita kemiskinan rakyat dibakul sampahkan. Paling keterlaluan iaitu rakyat termiskin di Sarawak kini tinggal 3 % sejak Bn mula berkempen.

Sedar atau tidak sedar , kini rakyat mulai sedar. Ketirisan , rasuah, penyelewengan kuasa, korup, pengswastaan kepada kroni, dasar ekonomi kepada bumi hanya kepada kroni. Liberalisasi pendidikan tiada biasiswa tetapi pinjaman. rakyat diajak berhutang dan menanggung hutang sebelum memulakan hidup dan kehidupan itulah kerja kerajaan Bn.

Lihat soaljawab dan paparan media di bawah, cuba nilai





Persoalan 'siapa akan menang'Oleh Mior Kamarul Shahid
Pengundi Sarawak perlu pilih calon, parti terbukti boleh jamin keamanan


SOALAN paling dominan dalam apa juga perbincangan politik berkaitan pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak ke-10 sekarang ialah 'siapakah akan menang'? 'Siapa' bermaksud parti bukan individu. Dengan spontan juga jawatan yang sering dinyatakan tanpa was-was ialah Barisan Nasional (BN) akan menang.

Setakat ini, sama ada perbincangan rakyat di Sarawak, Sabah atau di Semenanjung Malaysia sekali pun, belum ada sesiapa yang mengatakan parti pembangkang akan menang. Walaupun pembangkang meletakkan calon di semua 71 kawasan, ia sekadar memenuhi tuntutan demokrasi dan mencuba nasib. Keyakinan rakyat terhadap BN menunjukkan bahawa mereka meletakkan harapan yang tinggi kepada gabungan parti 13 parti komponen yang memerintah negara hari Dari segi moralnya, majoriti rakyat tidak yakin dengan kemampuan pembangkang untuk mengemudi sebuah lagi kerajaan negeri. Keadaan ini jauh berbeza dengan senario sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengambil alih pentadbiran kerajaan dan menerajui BN.

Ketika itu tahap keyakinan rakyat berada pada tahap yang begitu rendah hinggakan ada yang bertindak ibarat perumpamaan ‘kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar’ sekali. Keadaan hari sudah jauh berubah. Kepercayaan rakyat terhadap kerajaan pulih selepas kerajaan pimpinan Najib melakukan transformasi dan meletakkan asas kerja dengan mendahulukan kepentingan rakyat menerusi gagasan 1Malaysia.

Ini disusuli dengan program transformasi pelbagai sektor pengurusan dan pentadbiran kerajaan, di samping memberi nafas baru dan pendekatan progresif kerajaan. Rakyat juga kian sedar bahawa selepas tiga tahun kerajaan pembangkang mentadbir Pulau Pinang, Kedah dan Selangor, mereka lihat tidak ada perubahan dilakukan melainkan menimbulkan perbalahan demi perbalahan.

Ada kalanya mereka melakukan kerja ibarat lebih kuah daripada nasi. Sumbangan mereka kecil saja, tetapi riuhnya sekampung. Kerajaan BN sudah membuktikan kemampuan untuk membina sebuah negara dan negara-bangsa yang progresif, malah negeri yang dikuasai pembangkang hari ini dimajukan oleh kerajaan BN.
Ini adalah fakta yang tidak boleh dipertikaikan. Kerajaan pembangkang, di beberapa negeri yang wujud kesan tindakan rakyat menguji kerajaan BN, diberi peluang menunjukkan kemampuan mengurus negeri.

Pembangkang mengambil alih kerajaan negeri berkenaan yang sudah tersedia segalanya. Mereka kononnya mahu menegakkan keadilan, tetapi sebetulnya mewujudkan jurang diskriminasi yang lebih besar. Di Pulau Pinang, pelbagai peristiwa berlaku dan rakyat yang tidak berpuas hati kian meningkat.

Lihatlah slogan mereka yang bertemakan penentangan dan kontroversi yang menimbulkan kemarahan rakyat. Mereka tidak mengajak rakyat untuk membangunkan negara, negeri dan bangsa, sebalik menghasut rakyat supaya menentang kerajaan dan merampas kuasa. Hanya kerajaan Kelantan yang masih dilihat bertahan, itu pun kerana rakyat negeri itu masih menghormati Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai guru agama, bukan pentadbir kerajaan yang berkesan.

Itu sebabnya mereka memanggilnya tok guru sebab ilmunya adalah dalam bidang agama Islam, bukan mengurus sebuah negeri atau negara. Ramai juga yang beranggapan bahawa Nik Aziz adalah ahli politik dan layanan untuknya sepatutnya sama seperti ahli politik lain. Beliau tidak boleh lari daripada tindakan dan tindak balas politik.

Lagi pun, beliau berada dalam gelanggang politik yang pada hari tertentu dipuji dan pada hari lain dikeji sama seperti layanan kepada ahli politik lain. Walaupun ramai yakin BN akan mendapat mandat baru daripada rakyat Sarawak, ada pendapat mengatakan sebahagian besar kerusi majoriti Cina akan jatuh ke tangan pembangkang.

Ada yang terang-terang mengatakan ada kawasan majoriti Cina yang BN tidak ada harapan langsung untuk menang. Walaupun realitinya begitu dan ramalan itu ada asasnya, namun ia hendak dianggap sebagai cabaran besar buat BN. BN tidak boleh mendengar pandangan yang mengatakan bahawa BN tidak perlu berkempen di kawasan berkenaan.

BN perlu berpegang kepada prinsip ‘belum bertarung, belum tahu siapa menang – siapa kalah’. Ini bermaksud BN harus bekerja bermati-matian dan menggempur kawasan itu hingga ke saat akhir untuk memastikan andaian BN kalah di kawasan majoriti kaum Cina, adalah salah dan bermimpi di siang hari. Sebagai negara yang berpegang kepada gagasan 1Malaysia, tidak kira di mana saja sama ada di kawasan Bukit Bintang, Batu dan Kepong di Kuala Lumpur atau Pasir Pinji, Ipoh, batu Gajah Timur dan Barat di Perak, sebahagian besar kawasan di Pulau Pinang serta Kuching atau Sibu di Sarawak, sebenarnya BN boleh menang dengan bergaya.
Cuma, pemikiran rakyat perlu ditransformasikan, manakala parti politik BN perlu meyakinkan rakyat bahawa selama ini pembangkang hanya goyang kaki, tetapi kerajaan BN lah yang membawa kemajuan dan kemakmuran hidup rakyat.

Di Sarawak, ada pihak yang meramalkan bahawa dalam senario paling buruk sekali pun, BN akan kehilangan antara 15 hingga 20 kerusi, terutama di kawasan majoriti pengundi Cina. Ini semua taktik yang digembar-gemburkan oleh pembangkang supaya BN tidak memberi tumpuan di kawasan terbabit.

Bayangkanlah jika BN langsung tidak bergerak di kawasan kononnya hitam itu, mudahlah kerja mereka. Jentera pilihan raya mereka pula boleh membantu calon di kawasan lain. Inilah yang pembangkang harapkan. BN tidak seharusnya memberi laluan mudah dan perlu mempunyai semangat juang yang kental dan pantang mengaku kalah sebelum berjuang.

Kebelakangan ini, minat terhadap pilihan raya Sarawak ini bukan saja mendapat perhatian rakyat di Sarawak, tetapi juga di Semenanjung. Pilihan raya Sarawak ini menarik minat wartawan asing kerana ia dianggap sebagai pusingan pertama pilihan raya umum yang dijangkakan diadakan bila-bila masa dalam tempoh dua tahun akan datang.

Sejak pilihan raya lalu, kerajaan BN sudah mengurus pembangunan negara dengan efektif dan banyak wang dibelanjakan. Rakyat pula tidak meragui kejujuran kerajaan untuk membangunkan negara. Ramai pihak mengandaikan jika BN menang besar, Pilihan Raya Umum Ke-13 akan diadakan secepat mungkin dengan anggapan ia akan meneruskan momentum untuk kemenangan yang lebih besar.

Jika pengundi mengambil kira kekukuhan BN pada peringkat nasional mereka akan menyokong calon BN di Sarawak yang dipimpin Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud. Perkiraan mudah ialah jika BN kukuh pada peringkat nasional, BN peringkat negeri diterajui Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) juga adalah kukuh.

Sokongan rakyat akan meningkat jika mereka berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Taib. Berasaskan kepada isu yang dibangkitkan oleh rakyat, sebenarnya tidak banyak isu besar yang membimbangkan kecuali isu ketua menteri yang terlalu lama mentadbir Sarawak, selain isu tanah. Isu domestik lain adalah perkara biasa yang timbul setiap kali pilihan raya dan diselesaikan secara serta-merta.

Isu Taib tidak sepatutnya timbul jika pembangkang melihat cermin mengenai status dan latar belakang barisan kepemimpinan mereka sendiri. Mengapa tempoh perkhidmatan Taib selama 30 tahun dipertikaikan sedangkan ia tidak berbeza dengan beberapa pemimpin pembangkang.

Jika Taib berusia dalam lingkungan 70 tahun, Lim Kit Siang juga hampir sama usianya dengan Taib, juga sudah lama menerajui DAP. Sejak 1969, Kit Siang sudah dipilih sebagai calon pilihan raya kerusi Kota Melaka. Beliau berada dalam politik selama 42 tahun.

Karpal Singh, juga berusia 70-an dipilih pada 1974 bagi kerusi Alor Setar sudah pun 37 tahun dalam politik. Nik Aziz yang sudah masuk ke usia 80 dipilih sebagai calon Pengkalan Chepa pada 1967 dan sudah 44 tahun dalam politik.

Oleh itu, tidak perlulah melihat semut di seberang lautan sedangkan gajah di depan mata, buat-buat tak nampak. Taib sudah pun memaklumkan bahawa beliau akan melepaskan jawatannya dalam tempoh dua tahun akan datang untuk memberi laluan kepada pimpinan baru. Dalam parti pembangkang, belum tahu lagi. Pimpinan yang ada akan bertanding kerana mereka adalah yang yang ‘cakap tak serupa bikin.’

Bagi isu tanah di Sarawak yang dibangkitkan oleh banyak pihak sudah pun dijelaskan dari semasa ke semasa. Ini adalah antara isu tempatan yang dibangkitkan setiap kali pilihan raya kerana tidak ada isu lain yang mereka anggap boleh mempengaruhi pemikiran pengundi. Tetapi, apa juga yang dilakukan pembangkang, rakyat masih memilih BN.

Sebenarnya, suasana politik di Sarawak adalah aman. Keamanan di Sarawak diganggu gugat oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan isu yang tidak ada kaitan dengan rakyat Sarawak jika tidak ada parti luar mengambil kesempatan. Sarawak akan menjadi negeri yang aman.

PKR, walaupun sedar, mereka tidak dapat diterima di Sabah, tetapi masih menyangkakan rakyat mahukan kepemimpinan mereka. Penduduk Sarawak tidak nampak PKR boleh melakukan kebaikan di Sarawak. Janji parti itu kepada rakyat Semenanjung khasnya di negeri kerajaan pembangkang, tidak boleh dijadikan contoh yang baik.

Janji mereka tidak pernah ditunaikan. Rakyat Sarawak sedar, jika pembangkang memerintah Sarawak, mereka juga tidak akan menunaikan janji. Apatah lagi, PKR dan SNA akan menikam sesama sendiri. Jika dalam pilihan raya kali ini mereka tidak dapat membuat kata putus mengenai pemilihan kawasan dan calon yang bertanding, apatah lagi jika mere-ka diberi mandat untuk memerintah.

Pastinya politik Sarawak akan menjadi huru-hara. PAS bukanlah parti yang dekat dengan hati rakyat kerana parti itu tidak mempunyai kepemimpinan yang mampu mentadbir negara.

Mereka hanya melihat pemimpin PAS hanya berminat untuk berpolitik, bertikam lidah dengan BN dan terlalu taksub dengan pegangan agama sedangkan dunia sudah pun berubah, tetapi mereka masih bertikam lidah soal-soal kecil.


No comments: