Thursday, February 03, 2011

Mesir; Rakyatnya sama ada yang percaya dan tidak yakin dan ada yang ada kedua-duanya

Lumrah dunia dan mana-mana dunia, samada Arab, Eropah atau Melayu, ada dua puak, iaitu puak yang mahukan ketaatan dan kepatuhan satu kepada agama Allah dan kedua penentangnya.

Maknanya selagi dunia ini bernama dunia dan manusia bernama manusia, maka selagi itulah puak yang mungkar tetap mahu pertahankan prinsip dan legasi kemungkaran, kerana mereka lalai dan lali dan mahu terus menerus hidup bersama kemungkaran itu.

Gambar foto di atas jelas memaparkan kumpulan 'rakyat' dungu yang tetap mahu pertahankan Hosni Mubarak. Walaupun rata-rata rakyatnya sudah 'rasa tertekan' selama 30 tahun.

Yang peliknya ada kumpulan yang 'dungu' ini terus menyokong manusia 'kejam' kerana mereka tidak yakin dan percaya dengan alasan kemungkaran, kebejatan dan kesengsaraan rakan-rakan mereka kaum mereka sendiri. Inilah sifat sejagat manusia dan kemanusiaan sesetengah manusia, baik di mana-mana sahaja.

Sikap manusia Malaysia juga sama, ukuran nya adalah di Tenang. Walaupun banyak kemungkaran, kedurjanaan, kertirisan, kepayahan hidup dan kehidupan mereka dan rakan-rakan manusia seagama mereka, tetapi mereka tetap yakin dan percaya dengan pemimpin dan kepimpinan negara dan negeri mereka.

Walaupun mereka ada pilihan, iaitu mahu orang yang berbuat baik dengan orang berbuat jahat. Ungkapan ini penulis kutip daripada seorang tua Wakaf Bharu yang penulis temui di pagi hari mengundi Di Tenang. Beliau terkandas di stesen keretapi Segamat, kerana keretapi KTMB tidak berhenti di laluan Labis.

Inilah semangat ketinggian dan penyertaan rasa sokongan warga emas dari Wakaf Bharu ini yang mahu sertai dan menyatakan sikapnya terhadap dirinya tentang hidup dan kehidupannya.

Puas menulis menguji, mensudi beliau tetap dengan tarbiyyah, prisnsip dan pemahaman yang beliau percaya dan yakini.

Inilah namanya kepercayaan dan keyakinan sebenar beliau kepada Islam. Agama pegangannya.

Situasi ini berbeda dengan sesetengah pengundi di DUN Tenang yang rata-ratanya beragama Islam. Mereka percaya dengan islam dan agama Islam, tetapi mereka tidak yakin.

Dua perkataan ini cukup bermakna bagi penulis kerana percaya dan yakin adalah dua perkataan berbeda. Ada manusia ia percaya tetapi tidak yakin, ada yang percaya dan terus yakin. Inilah yang dimahukan dengan diri manusia itu biarlah dia ada ILMU.

No comments: