Friday, December 17, 2010

Sijil kelayakan menjadi wakil rakyat adalah TAQWA

Pada 10 Muharam adalah tarikh umat Islam berpuasa sunat. pada tarikh ini juga masyarakat islam khas dikampung sibuk juga menganjur, berkumpul dan membuat bubur as syura.

Maka pada tarikh ini jugalah berlaku kematian Adun Tenang di Johor. Letaknya dalam parlimen Labis. Sama-samalah kita menyedekahkan al fatihah kepada arwah Dato Sulaiman Taha.

Ini bermakna bila berlaku kematian satu lagi pilihanraya kecil terpaksa di adakan. PRK ini adalah pilihanraya kecil ke 14 kalinya di Malaysia.

Bermakna nasib Najib selaku PM selepas ambil alih daripada Pak Lah. Beliau terpaksa berdepan dan melalui siri-siri pilihanraya kecil yang terbanyak bagi sesi kali ini. Ini adalah semua takdir, ada iktibar dan juga terdapat pengajaran yang tersirat kepada semua pihak.

Mungkin kerana gara-gara kerajaan terlintas dan beria-ria mahu meletakkan syarat, agar sesiapa yang mahu menjadi calon hendaklah membuktikan mereka menujukkan kelayakan sijil sihat bagi mengelak kes pilihanraya yang terlalu kerap. Ini adalah tadbir manusia, tetapi bila datang takdir Allah, maka gugurlah tadbir manusia. pengajaran manusia jangan bongkak dengan tuan punya alam ini.

Itu sebab dalam Islam kreteria pemimpin atau wakil atau gabnor wilayah Islam dipilih daripada kalangan mereka yang bertaqwa. Inilah sijil kelayakan dan syarat utama sebagai pemimpin.



No comments: