Tuesday, December 14, 2010

Pendaftar Pemilih: Mengapa SPR dan kerajaan memayahkan ?

Penulis berkesempatan melihat kerja-kerja 2P. Istilah 2P bermaksud Pendaftar Pemilih Sementara yang telah diberi kuasa oleh SPR bagi mendaftar pengundi-pengundi baru. Mereka yang dilantik ini mewakili parti-parti politik yang berdaftar.

Bagi penulis 2P yang diperhatikan adalah 2P yang mewakili pembangkang. Bagi 2P Umno, dan keluarga Bn penulis tidak mahu dan berapa mahu perhatikan. Ini kerana Umno Bn dapat memperalat dan mempergunakan 3M disekeliling mereka.

Berbalik dengan 2P. Mereka ini berkerja modus operandi adalah berjalan rumah ke rumah kenalan sahaja. Ada kala dapat dan banyak yang tidak dapat. Mereka ini dibekalkan dengan Borang A SPR yang diberi secara percuma.

Melihat kegigihan dan kesukaran mereka mahu mendaftarkan orang yang tidak mendaftar bukanlah satu kerja yang mudah. Dengan insentif RM1 oleh SPR kepada mereka ia tidak berbaloi langsung. Kerana kerja-kerja mereka adalah kerja ke arah mahu membentuk kerajaan pada masa depan. Itulah maksud yang tersiratnya. Kerana satu undi dapat membentuk dan menjatuh sesuatu kerusi baik DUN atau Parlimen.

Bagi penulis kerja-kerja renyah 2P, mendaftar , menulis, memproses borang dan menghantar kepada SPR adalah satu kerja-kerja yang cukup tidak praktikal. Berapa banyak masa yang mereka peruntukkan dalam menyiap, memproses, menghantar dan akhir menyemak adalah mengulangi birokrasi yang cukup membebankan.

Adalah mudah cadangan sesetengah pihak agar mereka yang layak berumur 21 tahun didaftarkan secara automatik melalui JPN sahaja. Cukup cepat, jimat, elakkan pembaziran masa, kertas dan birokrasi. Ini lebih pratikal.

Kerajaan hari ini bukan tidak sedar, mereka tahu dan faham. Macamlah mereka mahu kekalkan orang kampung tradisi dengan 'kemiskinan' supaya kebergantungan dan keberuntungan Umno Bn akan kekal lama.

Begitu juga dengan pendaftaran pemilih melalui cara 'kuno' SPR. Semua mahu kekalkan legasi kesinambungan dan jangka hayat Umno Bn yang ada. Itulah alasannya. Semua berguru dengan Machivalie iaitu matlamat menghalalkan cara.

No comments: