Sunday, November 28, 2010

PKR: Dilonggakkan permasalahan massa

Itulah politik, PKR tidak semena-mena mendapat perhatian rakyat. Ini gara-gara media utama membantu dan memperkenalkan PKR kepada umum. Bermula daripada laporan kekecohan cara pemilihan melalui pengundian ala pilihanraya umum, ini yang dirasakan cara pemilihan ini lebih demokratik tetapi dilaporkan kecoh. Caranya sistem pemilihan pilihan terbaru yang diperkenalkan ini melibatkan semua ahli peringkat akar umbi bertanggungjawab sama-sama membuat keputusan bagi memilih pimpinan pilihan mereka untuk menerajui parti. Dalam erti kata lain kepimpinan mereka ditentukan oleh mereka melalui kuasa tangan mereka sendiri yang mencorakkannya.

Walaupun cara dan kaedah pertama kali diperkenalkan ini mengundang beberapa kelemahan, namun pemilihan berjalan seperti yang dijangkakan. Beberapa nama tokoh PKR termasuk Zaid Ibrahim bertindak keluar parti kerana dikatakan 'kecewa' dengan ketidaktelus pemilihan ini. Di mana sekteriat pemilihan dan pimpinan kanan lebih memihak kepada calon-calon tertentu.

Maka inilah salah PKR. Atas ruang dan kesempatan yang ada Umno yang lebih menggeruni PKR kerana faktor Anwar itu bertindak 'menganyang' setiap hari secara habis habisan, bagi menggambarkan kekecohan adalah gambaran buruk kepimpinan alternatif parti kepada masyarakat Malaysia


No comments: