Tuesday, November 09, 2010

Fahami antara politik dan berpolitik

Berpolitik dan mengendalikan parti politik bukannya mudah. Dua perkara tersebut amat berbeda. Justeru berpolitik dan mengendalikan parti politik adalah melibatkan orang. Terkini adalah kecoh berkenaan pemilihan PKR.

Yang dikecohkan pemilihan terkecoh adalah bukan keseluruhan jawatan, tetapi cuma melibatkan jawatan Timbalan Presiden. Pemilihan tersebut tertumpu kepada 2 figure besar dalam PKR iaitu Azmin Ali -orang kesayangan Anwar spt dakwaan dan Zaid Ibrahim bekan menteri kabinet zaman Pak Lah yang meletakkan jawatan dan menyertai PKR.

Oleh itu dalam mana-mana parti politik, kader dan proses perkaderan itu adalah amat penting. kerana memasing ahli akan memahami serta menjiwai hala tuju parti yang disertai atau dianggotai. Justeru, mereka yang berpolitik selain menjadi ahli politik mereka juga ada prinsip dan dapat hayati prinsip perjuangan parti. Jika dua perkara itu berbeda maka jadilah ahli politik berkenaan separuh nyawa dan separuh masak.

Jika sesuatu benda itu kurang masak dan separuh masak. ia tidak dapat memberi manfaat kepada sesiapa sahaja. Dalam politik dan ahli politik mana ada istilah merajuk dan kecil hati, kerana orang politik harus bersedia dan menyediakan dirinya dengan keadaan sedemikian. Jika enggan jadilah sebagai pegawai tadbir yang tidak menjadi ahli politik.

Hari ini serangan yang dinanti-nantikan Umno Bn telah kunjung tiba. Bagi PKR ini adalah ujian ketahanan. Rakyat akan dan sedang menilai kedudukan anda. Jika tersalah urus akan memakan tuan. Kepercayaan rakyat akan terhakis.

Kini semua jentera mula menyerang peribadi misi Anwar yang ditonjolkan sebagai wawasan personal, bukan hasil persepakatan dalam Pakatan Rakyat. Inilah yang cuba ditonjolkan. Keraguan sesama Pakatan mulai diprovokasikan bagi mencetuskan kemarahan rakan sepakatan. Diragukan, diwas-waskan dan dikecil-kecilkan pimpinan dan diserang peribadi tokoh berkenaan.

Inilah politik namanya, mereka menunjukkan cara berpolitik. Cantas dan lemahkan musuh, titik dan rendahkan mereka, rakyat hilang keyakinan, akhirnya mereka dipilih.

No comments: