Sunday, October 24, 2010

PNB kata duit dia ada RM112 billion ?

Bila PNB dakwa ia ada wang sejumlah RM112 billion. Pengerusi Eksekutif PNB Kama Pachah kata bangunan 101 tingkat itu bakal dibina PNB juga, tanpa melibatkan duit rakyat. Kita pagi pelik ini kerana pendeposit PNB yang melabur bersama amanah saham berjumlah 10.2 juta orang. Ini bukan rakyat ?

Bagi pendeposit ini mereka mahu berapa tinggi dividen tahunan mereka. pelabur ini tidak akan bertanya berapa tinggi tingkat bangunan mereka punya. Mereka tiada lesen kelas A yang mahu masuk tender bangunan RM5 billion.

Kama Pachah kata jumlah RM5 biilon adalah besar, tapi PNB ada kemampuan. PNB hidup dan lahir di Malaysia ini adalah untuk berlawan berapa tinggi tingkat bangunan yang dia ada.

Semua orang kata dan bagi tahu dan semua orang maklum, bahawa ribuan lot-lot seluruh bangunan di Lembah Klang tiada berpenyewa. Ribuaan juga taukeh dan kepala dagang yang menanggung rugi. Berlaku lambakan ruang sewa yang tiada berpenghuni.

Bila semua orang menyerang dan meyelar tindakan terbaru PM. Semua orang dikatakan dengki, terutama kumpulan pembangkang.

Justeru, rakyat wajar dan berfikirlah wajar atau tidak bangunan ini dibuat. Jika duit RM5 billion itu digunakan kepada 5000 pelajar perubatan . Mereka dapat lanjutkan pelajaran di UK dan biayai kos pengajian mereka sehingga tamat. Jika sekolah dibina maka dengan nilai RM3 juta sebuah ribuaan sekolah dapat dibina sehingga ke pendalaman Sabah dan Sarawak.

No comments: