Friday, October 22, 2010

Budaya Politik Baru Umno: Umno bakal mati ?

Para pengulas dan penganalisis setiap kali Perhimpunan Agong Umno akan sibuk. Kesibukan mereka kerana 'sibuk menganalisis' isi ucapan yang tersirat oleh Presiden Umno. Analisis mereka sudah tentulah mahu mengeluarkan gagasan-gagasan idea-idea bernas yang tertunas dek pemikiran presiden parti Melayu terbesar di dunia ini.

Sibuk penganalisis adalah bagaimana ucapan Najib mahukan Budaya Politik baru dalam Umno. Bagi A Kadir Jasin yang menjadi Ketua Pengarang Kumpulan BH sebentar tadi dalam rancangan Bual Bicara Astro Awani membedal habis-habisan politik lama amalan pimpinan Umno terkini. Beliau menyanjungi pemikiran Dr M yang berjaya di zamannya menelurkan barisan kepimpinan negara dan Umno yang ada kini. dengan menafikan langsung peranan Pak Lah hadhari serta sedikit tidak yakin terhadap Najib.

Bayangan ketakutan di peringkat ketua-ketua bahagian Umno, mencantas pimpinan pelapis, pemuda Umno yang 'sombong' , tiada sikap pengorbanan kepada parti, menguasai institusi kemasyarakatan spt Guru Besar, JKKK, Ketua-ketua Jabatan, OCPD antara yang digariskan oleh A Kadir jasin yang perlu pimpinan Umno baru kuasai.

Memminta peluang dan diberi peluang, menjadi calon atau bakal bercalon menjadikan titik untuk berkhidmat, adalah cara-cara lama yang disebut oleh A kadir Jasin, melihat dan menjadikan wajah politik sebenar Umno.

Paling mengejut beliau menyatakan umno bakal mati dan nampak akan mati kini.

No comments: