Sunday, October 17, 2010

Muzakarah PAS - UMNO: Sesuaikan dan ambilkira strategi politik sama

Muzakarah PAS dan Umno boleh sahaja. Namun masa ini adalah 'masa'yang paling tidak sesuai langsung bagi tujuan murni itu.Dari sudut dakwah pertemuan tersebut tidak menjadi masalah, hatta PAS pernah bertemu berdailog bukan sahaja dengan Umno lebih daripada itu lagi.

Namun, dari segi strtegik politik pertemuan masa terdekat Umno PAS adalah merugikan. alasannya manipulasi dan caonter attack Umno lebih berkesan dalam mereka memenangi hati-hati para pengundi Melayu. Sejarah telah mengajar kita, akuilah bahawa isu, turut berperanan sebagai peranan utama dalam menentukan undi di Malaysia, khasnya kepada pengundi Melayu.

Ingatkah tuan-tuan pilihanraya 1995, gambar tengkolok Ku Li (presiden S46) memakai tengkolok meranapkan impian pembangkang menafikan kemenangan mutlak 2/3 Bn pada waktu itu. Walaupun saat itu Umno berpecah kepada 2 Umno Lama dan Umno Baru. Sokongan kepada Ku Li anak raja yang berjiwa rakyat memberi lonjakan kuat, Namun semua digagalkan dengan strategi berkesan Umno dengan paparan is tengkolok itu.

Berbalik kita dengan laporan PAS Perak telah mengadakan pertemuan dengan Umno Perak. Pertemuan tersebut akan dimanfaatkan , walaupun undi Melayu akan bertambah sedikit kepada PAS, tetapi undi bukan Melayu akan hilang terus.

Lebih-lebih lagi PAS Perak kena fikir semula , Dun berpengundi campuran kaum Melayu Cina dan India akan PAS Perak nanti gagal dipertahankan. Umno belum lagi memainkan isu ini. Siaplah masa 1 atau 2 tahun ke depan ini adalah zon atau waktu bagi pilihanraya umum.

Justeru peringkat pusat kena memikirkan dengan tindakan segera dalam menyusun strategi politik Pakatan. Minta jangan terlalu memikirkan kemelayuaan kuat sangat dalam diri kita. Ingat pesanan Tuan Guru Nik Aziz, beliau tidak berbangga sangat menjadi Melayu. Selami maksud tersirat kata-kata TGNA ini.

No comments: