Sunday, October 03, 2010

Kuasa Melayu Hilang : Umno Sasau

Ketakutan Umno bahawasa kuasa politik akan hilang daripada tangan orang Melayu adalah tiada berasas. Situasi sebenarnya perkongsian kuasa Umno melalui Bn melihatkan 244 agihan kerusi seluruh negara bukanlah ditandingi seluruhnya oleh Umno.

Rakyat perlu sedar terbentuk dan pembentukan kerajaan bukanlah dapat dibuat mutlak oleh orang Melayu satu kaum sahaja. Asas ini telah dibentuk sebelum merdeka lagi iaitu pihak penjajah mahu penyertaan daripada orang Cina dan India, Hasil persepakatan itu barulah Briotish memberi kemerdekaan tanpa tumpah darah.

Hasil kajian pengkaji, PAS yang islam Melayu sudah lama berlawan untuk meminta rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu mengundinya. Maka berjuanglah PAS berhempas pulas berseorangan sejak penubuhannya sehingga kini.

Tengoklah report SPR setiap kerusi parlimen yang majoriti berpengundi Melayu PAS akan tawarkan diri dan PAS berdepan kekadangan dengan calon Melayu dan terkadang kerusi majoriti Melayu Umno meletakkan calon bukan Melayu.

Kini, sesudah PRU12 pada tahun 2008, 5 buah negeri rakyat telah mulai mengalih selera. Rakyat tidak yakini lagi dengan cara Umno urustadbir negara. Rakyat yang mulai bijak 'terutama' Orang Melayu yang menjadi kuasa undi mengekalkan hayat parti-parti politik kini mulai ditakuti oleh Umno sendiri.

Sebelum 1980an dan 1990an Umno nampak hebat dan kelihatan hebat. PM terakhir sebelum Najib Razak adalah Pak Lah. Peralihan kuasa Dr M kepada Pak Lah melihat sokongan rakyat termasuk rakyat Melayu amat mengkagumi tokoh dan ketokohan beliau. Namun niat jahat 'kumpulan' dalam Umno sendiri menjatuhkan Pak Lah yang jujur itu.

Maka hilanglah orang yang 'nampak jujur' daripada Umno. Pak Lah adalah spesis manusia jujur dalam Umno disingkirkan dengan cara sungguh mengaibkan. dengan pelbagai srangan dan label terhadapnya.

Kini, zaman Najib kuasa politik Melayu ditakuti akan hilang. Strategi Umno adalah mencanang kuasa Melayu akan hilang. Wal hal kehilangan kuasa Melayu kerana kepala Umno sendiri. Merekalah yang menambah, mereka yang sisih surih kawasan-kawasan Melayu dipecah-pecahkan, mereka sendiri menyerahkan kerusi-kerusi ikut sisitem faraid Umno, Macam filem P Ramlee.

Malah kini, hasilnya kerusi berkuasa suara Melayu semakin dikecilkan. Salah siapa, siapa berkuasa waktu itu dan waktu ini. Setiap 10 tahun sekali wakil-wakil rakyat mangkuk hayun Umno berserta rakan-rakan daripada Kumpulan Azhab ini akan membuat percaturan. Mereka lah yang menentukan segala-galanya. Kini mereka sendiri meraung-raung kuasa Melayu hilang, Melayu itu dan Melayu ini...

Fikirkanlah.. tuan-tuan mahu mempertahankan Melayu sampai ke mana... Atau mempertahankan Melayu bersama islam...

No comments: