Wednesday, September 08, 2010

Umno: Api ketakutan dimainkan

Kelmarin penulis berkesempatan menunaikan solat zohor di bandar ini (temerloh). Masjid ini adalah masjid utama di bandar ini. Oleh kerana setiba penulis itu, bilal sudahpun melaungkan iqamah. Penulis hanya berkesempatan bersalam dengan seorang lelaki tua Melayu yang sedang mengomel duduk berdekatan dengan khemah yang disediakan masjid untuk majlis berbuka puasa agaknya. Kebetualan pula tempat itu, juga adalah tempat para amil masjid yang digunakan sebagai tempat untuk membayar zakat fitrah.

Apa yang menarik sambil bersalam, lelaki tua itu menghamburkan perkataan kita Islam adalah semua nya bersaudara. Kemudian beliau mengomel-ngomel kecil bahawa katanya bangsa Cina atau orang Cina sudah naik kepala di negara ini katanya. Kita islam adalah saudara dan hendaklah bersama-sama katanya. penulis hanya mampu tersenyum dan terdiam sahaja. Tidak tahu nak memulakan daripada mana, senyap tanpa memberi respon, kerana tidak tahu cerita hujung pangkalnya ngomel lelaki itu.

Selepas itu, penulis naik ke masjid tanpa menghiraukan lelaki tua itu. Terus masuki saf. Apabila selesai penulis bergegas bersama-sama rakan penulis ke destinasi lain. iaitu ke rumah anak-anak yatim persendirian yang kami uruskan.

Semasa di rumah anak yatim berkenaan, penulis rasa bersyukur kerana kemurahan dan kesatunan masyarakat kita yang terus membantu dari segi kewangan dan kebendaan kepada rumah-rumah anak yatim. Antara ada yang menghulurkan sumbangan makanan dan pelbagai lagi.

Semasa di situ, penulis berbual-bual dengan al fadil uztaz ahmad Badawi Abdullah (bukan Pak Lah) tentang banyak cerita sambil menunggu menerima sumbangan orang ramai. maka pak ustaz ini berceritalah bahawa beliau dimaklumkan seluruh imam-imam dan orang - orang Melayu kampung telah dipanggil dan dikursuskan oleh pihak berwajib tentang masa depan mereka. Dan diancam macam biasa keberadaan Melayu dengan desakan serta asakan orang Cina. Diceritakan juga bahawa bagaimana sesetengah melayu (PAS) telah mulai dibeli oleh orang Cina.

Dan kemelut ini katanya dimajlis brain-wash itu semakin terancam. Justeru orang-orang Melayu pendeknya mestilah bersatu bawah Umno dan kerajaan Umno. kerana situasi ini hanya Umno sahaja sebagai penyeleamat melayu. Tiada harapan kepada mana-mana pihak lain.

Maka barulah penulis teringat akan peristiwa di atas tadi bahawa , kebimbangan seorang akhi Melayu tua tadi adalah tentang ancaman Cina.

Sementelahan pula, Umno dan sayap-sayap media dan saluran propaganda Umno meniupkan api ketakutan ancaman Cina di dalam negara ini.

Biarpun Umno bekerjasama dengan MCA, MCA ini bukan Cina tetapi dia macam melayu lah kiranya.

No comments: