Tuesday, September 28, 2010

Rasuah Membarah kerana tolak Islam

Gambaran dan paparan di bawah menunjukkan satu contoh bagaimana amanah telah dikhainati. Ini adalah satu contoh paparan dalam masyarakat nilai-nilai murni, jatidiri bagi seseorang individu yang bukan sahaja merosakkan dirinya tetapi, institusi yang di amanahkan kepadanya. Dan sekaligus institusi kemasyarakatan keseluruhannya.

Kita mungkin tidak menyutuji sepenuhnya, jawapan kita mungkin ini adalah kes-kes terpencil sahaja. Kes ini mungkin 1 dalam 1 juta. Dan alasan ini juga boleh kita terima dan pakai.

namun melihat jumlah atau nilai yang diselewengkan itu, kita tidak boleh memaafkan perlakuan seperti ini. ia merosakkan semua termasuk negara dan agama kita sendiri. Masyarakat sebegini akan dipandang hina oleh masyarakat dunia. Jika negara kita maju, kemajuan dan maju negara kita ada cacatnya.

Kepercayaan atau trust adalah sesuatu yang dituntut dalam hidup dan kehidupan bermasyarakat. Maka sebab itulah ramai manusia tertarik dengan agam Islam sebab mereka yakin dan berkepercayaan sungguh terhadap apa yang islam bawa. Dalil akil dan hujah akal mereka tidak mampu menolak kebenaran yang dianjurkan islam.

Di sisi Islam rasuah adalah suatu 'benda' yang diharamkan. Maka pengharaman oleh Allah baik dan bagus untuk manusia. Justru kita yakin manusia yang lemah ini, jika ternilai dalam diri mereka dengan nilai-nilai keislaman maka kes rasuah ini dapat dibendung. Syaratnya segala isi perundangan islam mestilah didaulatkan dalam sesebuah negara. Tujuan adalah untuk menghukum sebahagian ahli masyarakat seperti kes terpencil di atas. barulah ada 'nakalan' daripada Allah yang menjauhkan hati-hati manusia agar takut melakukan kesalahan-kesalahan seumpama ini.

Dua pengarah didakwa pecah amanah RM26j

KUALA LUMPUR 27 Sept. - Dua pengarah syarikat termasuk seorang warga Singapura hari ini diperintah membela diri atas tuduhan terbabit dalam penipuan dan pecah amanah membabitkan pembelian saham bernilai lebih RM26 juta, tiga tahun lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Datuk Jagjit Singh Bant Singh memutuskan demikian selepas berpuas hati bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan elemen penting bagi setiap pertuduhan yang dihadapi oleh Gordon Toh Chun Toh, 59, dan Datuk Abul Hasan Mohamed Rashid, 67.

Ujar beliau, keterangan 31 saksi pendakwaan jelas menunjukkan kedua-dua tertuduh dari syarikat Multi-code Electronics Industries (M) Berhad (Multi-code) selaku penandatangan dibenarkan telah mengeluarkan wang tersebut daripada akaun deposit tetap syarikat terbabit.

Multi-code merupakan sebuah syarikat pengeluar alat ganti kenderaan.

Mahkamah menetapkan kedua-dua tertuduh memberi keterangan membela diri selama tiga hari mulai 20 Disember ini.

Pihak pembelaan dijangka memanggil antara 10 hingga 12 saksi termasuk kedua-dua tertuduh.

Mereka berdua diwakili peguam-peguam bela, Kevin Joshua dan Ng Aik Guan manakala pendakwaan dikendalikan oleh dua Timbalan Pendakwa Raya, Nor Rifhan Raimi Rozi dan Ahmad Faiz Munawar

Mengikut pertuduhan, Gordon didakwa terlibat dalam satu penipuan berkaitan pembelian 11.1 juta unit saham Multi-code dengan menyebabkan pengeluaran deposit tetap syarikat tersebut berjumlah RM18,146,168.74.

Pertuduhan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 87A(b) Akta Perindustrian Sekuriti 1983 (Akta 280) yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM1 juta dan penjara maksimum 10 tahun, jika sabit kesalahan.

Abul Hasan pula didakwa telah bersubahat dengan Gordon dalam melakukan perbuatan tersebut pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Dakwaan terhadapnya dibuat di bawah Seksyen 122C(c) akta sama yang memperuntukkan hukuman serupa.

Kedua-dua tertuduh turut didakwa atas tuduhan alternatif iaitu sebagai pengarah Multi-code telah melakukan pecah amanah jenayah ke atas wang RM26,045,473.94 milik syarikat itu.

Bagi pertuduhan ini, dakwaan dibuat mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara minimum dua tahun dan maksimum 20 tahun, sebatan serta denda.

No comments: