Saturday, September 25, 2010

Melayu dikhinati oleh pemerintah Melayu dan kuasa Melayu sendiri

Negarawan, nasionaliswan bimbang atas Melayu yang akan 'hilang ' atas mukabumi ini. Namun bagi agamawan mereka bimbang dan risau akan hilangnya Islam atas mukabumi ini. Bukannya bangsa itu sendiri. Inilah bedanya kebimbangan seorang negarawan dan seorangan agamawan.

Di atas dua kebimbangan itu tadi, nampaknya yang paling ditakut-takutkan oleh negarawan, budayawan dan bangsawan adalah kesinambungan ras atau bangsa Melayu dibimbangi akan hilang atas muka bumi Malaysia ini. Malah kebimbangan negarawan terhadap nasib bangsanya itu mendapat jolokan , sokongan dan dokongan sekumpulan pengamal media, pejuang bangsa, pejuang budayawan dan agamawan juga.

Justeru hari-harilah ketakutan itu diperbahaskan, diperbincangkan dan nampak menjadi agenda perjuangan sesetengah akhbar, media pengarang media arus perdana bangsa itu sendiri.

Di Malaysia negarawan yang bimbang Melayu hilang segala-gala adalah mantan PM Dr Mahathir Mohammad. Bimbang atas kehilangan kuasa Melayu pelbagai wacana diatur dan dibuat.Beliau mendapat sokongan pejuang-pejuang bangsa lain. Banyak masa wang ringgit dan tenaga dihabiskan bagi memperbahaskan hal ini.

Agenda mereka golongan ini mahu meraih simpati rakyat Melayu. Sokongan dan kekuasaan parti bangsa mahu disinambungkan jangkahayat. Rakyat dibayangi dengan iguan bangsa, namun banyak pengkhinatan demi pengkhiantan ke atas bangsa Melayu sendiri telah dibuat oleh kumpulan dan puak ini dulu dan kini.

Yang paling jelas dan ketara bagaimana MARA yang dulunya diletakkan bawah satu kementerian khas kini digabungkan. Tujuan atas beberapa kepentingan politik. Nasib bangsa Melayu kini tidak mendapat tumpuan khas. Adalah mudah percaturan mereka , kerana kuasa mereka tidak dipersoalkan oleh bangsa mereka sendiri.








No comments: