Saturday, September 25, 2010

Kerajaan Bn nampak celaru dan keliru



Ramai kakitangan kerajaan teruja bilamana CEUPACS mencadangkan Bonus 2 bulan bila pembentangan Belanjawan 2012 September nanti oleh PM najib. Harapan mengunung oleh kakitangan kerajaan mudah difahami. Rata-rata rakyat sesak dan terdesak dalam himpitan kehidupan harian mereka. Mana tidak kos perbelanjaan harian mereka meningkat, bermula daripada barang keperluan dapur sehinggalah kos pengangkutan meningkat mendadak.

Bagi kakitangan kerajaan yang mempunyai dua kenderaan suami isteri, dengan jarak ulang alik dari rumah ke tempat kerja sekitar 20km sehala. Tentulah duit minyak bulanannya mencecah RM300 sebulan. Belum lagi tambahan pusing-pusing bandar dan sebagainya. Begitu juga dengan kenderaan siisteri yang menghantar anak rumah ke sekolah dengan jarak 5km ke 7km sehari dalam kawasan bandar, kos minyak lebih kurang sama RM300 sementelahan menggunakan kenderaan MPV yang cc nya atas 1800 ke atas.

Kerajaan sekarang nampak macam 'tiada daya' mengekang kos kenaikan. Tiada idea dan kebuntunan idea. Yang cuma ada dalam agenda kerajaan adalah menaikkan cukai, saman ekor diperbanyakkan, cukai pintu dan cukai parking kereta dan pelbagai lagi ke atas rakyat dikenakan.

Pemberian subsidi kepada rakyat diungkit-ungkit, anak-anak yang selesai belajar yang 'engkar' serta 'degil' membayar pinjaman PTPTN akan dikejar mulai Jun 2011, ubah kepada 2013 dalam sekelip mata. Inilah petanda mereka tiada idea serta sesak memikirkan kemelut kegentingan ekonomi negara.





No comments: