Saturday, September 18, 2010

Anwar Ibrahim: Masih diperlukan

Ketokohan Anwar Ibrahim dalam persada politik Malaysia amat menarik. Anak Ibrahim kelahiran Kg Ceruk Tuk Kun Pulau Pinang sejak zaman muda sudah menonjol bakat kepimpinan dan sanubara yang merakyat dalam dirinya.

Peristiwa demo Baling oleh para pelajar IPTA tempatan kerana membantah kejatuhan harga getah dan menyesakkan kehidupan masyarakat penoreh getah khasnya waktu itu, berjaya mencuit hati dan sanubari rakyat marhein.

Kini beliau kekal dengan momentum tersebut, walaupun satu ketika dahulu beliau memilih bersama kerajaan dalam mempercepatkan visi perjuangan membela rakyat dengan memilih Umno sebagai wadah bagi mencapai misi politik beliau. Namun hasilnya beliau gagal.

Bertitik tolak dari kegagalan itu, kerana kekangan banyak sudut dari dalam kerajaan sendiri dan Umno tentunya menghalang niat murni beliau bagi memartabatkan rakyat yang didahulukan dalam segala hal menjadi semakin lambat bersama Umno.

Beliau disingkirkan daripada Umno dan kerajaan secara 'tragis' dalam bahasa politiknya. Namun semangat kekental daya juang beliau. Maka beliau bangun dengan imej Islamik yang didokongi sejak sekian lama.

Hasil percaturan politik pengaruh Anwar terkesan dan berjaya membina landskap pola politik alaf baru Malaysia yang menjadi trend baru politik negara kita. Bukti selepas disingkirkan Anwar berjaya menwujudkan 'gelombang' baru rakyat agar melakukan perubahan. Imej seperti Barak Obama Presiden USA yang membawa istilah 'change' atau perubahan dalam masyarakat AS. yang berjaya menarik minat golongan rakyat, anak muda tanpa mengira batas agama dan bangsa serta warna kulit.

Situasi yang sama juga dibawa oleh Anwar, penyatuan parti-parti politik pembangkang (PAS, DAP dan PKR) dalam dua pilihanraya 1999 dan 2008 mewarni landskap politik negara. Hebatnya gabungan kerjasama parti politik pembangkang yang berlainan ideologi disatukan olehnya. Hasilnya beberapa buah kerajaan negeri jatuh ke tangan pembangkang dan jumlah peratusan undi pembangkang semakin meningkat. (ikuti analisa merdeka center)

PRU 13 hanya menunggu dan hitungan hari sahaja. Rakyat yang mahukan perubahan semakin teruja. Dikala hidup mereka semakin sesak dengan semua barang keperluan harian meningkat dan meningkat harganya. Kos hidup meningkat berbanding tahun-tahun awal merdeka. Walhal sebelum merdeka kita dimomok-momokkan mahukan berpemerintahan sendiri, perintah ikut acuan sendiri, keluarkan penjajahan bangsa dan daulatkan bangsa sendiri dan tanahair sendiri , kita akan lebih maju dalam segala-galanya.

Hasilnya kehidupan rakyat semakin terhimpit dan dihimpit oleh pemerinatahan anak bangsa sendiri dibumi kaya rakya hasil mahsulnya. Umno dan kerajaan terus meneruskan kerakusan dalam memerintah. Semua dan apa sahaja yang diputus dan dibuatnya nampak diterima sungguh oleh rakyat kini. Kaut dan mengaut , dasar kapitalisisme dengan kekayaan kesenangan berkisar dan berputar sesama mereka pimpinan bangsa merdeka ini.

Sebalik rakyat terus jauh dan dijauhkan... tunggu apa lagi buat perubahan segera. Tokoh yang menokohi perjuangan kita mesti kita sokongi , syarat beliau tidak selewengkan dasar kita. dari rakyat untuk rakyat.











No comments: