Sunday, August 29, 2010

Umno: Semakin kelabu dan keliru

Semasa penulis berada di kampung di utara tanah air, pihak surau kampung penulis menerima sumbangan daripada MP Parlimen Beruas waktu itu iaitu Presiden Gerakan Lim Kheik Yik. Jumlah yang dihulurkan untuk surau dan jamuan berbuka opuasa penulis tidak tahu, tetapi semua penduduk kampung pergi ke majlis berbuka puasa itu.Kemudian seingat penulis beberapa kali pertemuan juga dibuat di surau.

Hari ini Perkasa menjadi wira dengan mengambil kesempatan untuk menggantikan wang jijik sumbangan MP berkenaan. Tetapi mereka reda dengan 'pemberian' dana tokeh-tokeh syarikat besar bernilai ratusan juta daripada syarikat yang tidak pasti halal haramnya. Jumlah nilainya besar, dan halal pula.

Inilah pemahaman politik Umno Apco dan Perkasa wang yang diberi kepada surau itu adalah jijik. Sebab ia adalah kerana surau, maka surau adalah agama.

Inilah pemahaman politik suku dan agama suku. Bila melibatkan surau dikira agama, melibatkan politik ia adalah hal kehidupan dunia. Ia tidak bercampur.

Kesian perkasa 53 tahun merdeka, fikiran mereka masih kolot sempit dengan politik rasis, kebangsaan jumud, 1Malaysia slogan basi ,mengabui mata rakyat.

Wira Perkasa mahu ganti sumbangan Nei Ching


ARMAN Azha Abu Hanifah (tengah) bersama beberapa NGO menunjukkan surat bantahan terhadap tindakan Teo Ching di Surau Al-Huda, Kajang, semalam.


KAJANG 28 Ogos - Wira Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mahu menggantikan wang bernilai RM1,000 sumbangan Teo Nei Ching kepada kepada Jawatankuasa Surau Al-Huda Kajang Sentral supaya wang itu dipulangkan semula kepada Ahli Parlimen Serdang.

Ketuanya, Arman Azha Abu Hanifah menjelaskan, wang RM1,000 yang dihulurkan oleh Perkasa sendiri itu sebenarnya lebih wajar diterima kerana ia mewakili orang Islam sendiri.

''Pihak kami akan mencari ahli jawatankuasa surau berkenaan secepat mungkin supaya dengan penerimaan sumbangan ini maka mereka dapat memulangkan semula duit wakil DAP itu,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di hadapan Surau Al-Huda di Jalan Taman Kajang Sentral (TKS) 4 di sini hari ini.

Sumbangan RM1,000 tidak dapat diberikan kepada surau berkenaan hari ini kerana ketiadaan ahli jawatankuasa surau tersebut manakala surau itu turut dikunci.

Ahad lalu, Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching memasuki ruang solat surau berkenaan dalam satu majlis penyampaian sumbangan kepada ahli-ahli Pas.

Perbuatan itu telah mencetuskan kemarahan pelbagai pihak termasuk Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang murka dan dukacita dengan perkara itu.

Arman Azha berkata, Wira Perkasa turut kesal dengan tindakan Nei Ching kerana menimbulkan kemurkaan Sultan Selangor.

Katanya, tindakan Nei Ching yang menyampaikan 'tazkirah' di Surau Al-Huda jelas menunjukkan bahawa beliau telah melanggar titah Sultan Selangor supaya mana-mana surau dan masjid tidak boleh dijadikan pentas politik.

''Wira Perkasa berpendapat, Nei Ching sengaja menggunakan masjid sebagai landasan untuk berpolitik sedangkan orang bukan Islam ditegah untuk memasuki rumah ibadat ini tambahan pula di ruang solat,'' katanya.


1 comment:

uLaTbUKu.cOm said...

perkosa bingai