Sunday, August 29, 2010

Insaf dan sedarlah diri

Rahman Palil dan berapa prang ahli Umno Selangor perlu belajar. Penulis sarankan mereka ke Parlimen Beruas, belajar dengan ahli-ahli Umno Beruas Perak tentang sumbangan yang disampaikan oleh MP Nie Ching daripada DAP kepada Surau Al Huda Kajang Selangor.

Dengan ungkapan Islam dicabuli kerana tindakan Nie Ching laporan Berita TV1. Isu ini terus dimainkan. Tidak setakat itu Rahman Palil menempelak TGNA adalah bukan ulama, kerana TGNA katanya hanya bermain politik, yang berlaku di Selangor ini adalah katanya soal agama islam.

Malah seorang ahli Umno Selangor, kesal kerana TGNA menyatakan dia dan seluruh umat Islam berada dalam kejahilan. Beliau 'marah' kerana Nik Aziz telah menggolongkan orang yang tidak faham isu Nie Ching dan Suaru Al Huda itu sebagai berada dalam kejahilan. Biasanya yang makan lada dia rasa pedasnya.

Bagi kita kemarahan mereka itu adalah mengikut emosi, kerana mereka tidak jelas. Kitab dah pun menjelaskan Dr Asri sendiri matan mufti Perlis yang berkecuali juga menyatakan sependapat dengan TGNA. Walaupun Nik Aziz itu mereka anggap sebagai ulama politik bukan ulama sepenuhnya. Kenapa masih tidak terima dan kenapa mahu pertikaikan lagi.

Masalah ini sudah selesai. Sepatut ahli Umno yang kuat berkiblat dengan kebendaan, wajar membimcangkan soal harga barang, soal ekonomi negara yang tenat dan kritikal, soal kemajuan yang tidak maju bawah Najib. Kenapa soal agama sbesar itu mahu diperpanjangkan. Jika kita tiada ilmu jangan lah mahu menguji lautan yang dalam.

Maka insaflah dan sedar lah diri kita.

No comments: