Tuesday, August 31, 2010

Sukar baca pemikiran politik ala 1960an

Meneliti tulisan A Kadir Jasin dalam blognya, memaparkan pemikiran akademik 1960an dan 1970an. Tulisannya kuat dengan terma-terma kemelayuaan tradisi, dengan ramuan pencampuran politik ala BN peninggalan penjajah British.

Cara gaya pemikiran ini memang sukar dan susah mahu dicerai tanggalkan daripada pemikiran. Selagi sikap orang tua makan lebih dulu garam, maka payahlah mahu kita perbahas atau perdebatkan.

Pendapat dan pandangan serta persepi politik ala merdeka ini sukar memasuki era e book, e net dan macam-macam e lagi. Dengan persepsi sedemikian dan dengan semangat kekentalkan pertahankan kaum dengan penubuhan NGO seperti Perkasa, Hindraf dan Dong Song dijadikan sandaran kekebalan kaum yang dipertahankan.

Masing-masing mahu menjuarai. Wal hal dalam perlembagaan hak dan keistimewaan Melayu tetap dipertahankan cuma orang politik sahaja yang gagal menyakinkan para pengikut. Jika semua pihak jujur dan ikhlas wawasan dan cita-cita membangsakan negara bangsa ini akan tercapai. tetapi politik Malaysia ala Mc Micheal sukarlah mahu digagaskan.


No comments: