Monday, August 09, 2010

PANDUAN PENERBITAN DI MSIA

Gambar-Gambar dan Iklan-Iklan Yang Dilarang Disiarkan Dalam Akhbar-Akhbar dan Majalah-Majalah

A. Gambar-gambar dan iklan-iklan yang dilarang disiarkan dalam akhbar-akhbar dan majalah-majalah adalah seperti berikut:

  • Gambar-gambar lelaki atau wanita yang berbogel;
  • Gambar-gambar lelaki yang memakai G-String sahaja;
  • Gambar-gambar wanita yang menunjuk-kan buah dada atau memakai baju tetapi sebahagian buah dadanya dibuka;
  • Gambar-gambar wanita yang memakai seluar dalam dan coli sahaja;
  • Gambar-gambar wanita yang memakai bikini;
  • Gambar wanita yang memakai pakaian yang jarang atau yang diperbuat daripada kain lace atau berlubang see through) yang mana bahagian-bahagian tertentunya masih boleh dilihat dengan jelas;
  • Gambar wanita yang hampir bogel di dalam pos-pos yang mengghairahkan;
  • Gambar wanita bogel yang dihitamkan bahagian-bahagian tertentu tetapi masih jelas kelihatan pos-pos yang mengghairahkan;
  • Iklan pakaian-pakaian dalam seperti coli dan seluar dalam yang dipakai oleh model-model atau dipakaikan kepada patung-patung (Jenama pakaian secara bersendirian sahaja boleh diiklankan);
  • Petikan ayat-ayat suci Al-Quran, memadai disiarkan terjemahan ayat-ayat itu sahaja dan dinyatakan surahnya;
  • Sebarang iklan daripada negara Israel;
  • Iklan-iklan yang menyiarkan gambar-gambar Ka’abah atau masjid sebagai latar belakang;
  • Iklan-iklan alat-alat contraceptive;
  • Gambar-gambar udara (kecuali dengan kebenaran Jabatan Pemetaan);
  • Gambar-gambar ruang di dalam semua protected places dan protected areas di bawah Ordinan 33/59;
  • Gambar-gambar ruang di dalam semua protected places di bawah Akta 88/72;
  • Gambar-gambar ngeri kejadian yang benar-benar berlaku (seperti wajah dekat seseorang yang berlumuran darah atau seseorang tanpa kepala akibat kemalangan);
  • Iklan-iklan dari Kedutaan Asing kecuali jika kebenaran telah diberi oleh Wisma Putra.

B: Iklan Produk Tembakau

Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 1993

Pengiklanan hasil tembakau dilarang. Ini termasuklah seperti berikut :

  • Tidak boleh mempamer, menyebabkan atau membenarkan di pamer, atau memberi kuasa mempamer, sesuatu iklan hasil tembakau;
  • Gambaran sebarang hasil tembakau, bekas termasuk kotak, tin, atau paket hasil tembakau atau yang mengilustrasikan / mencerminkan perbuatan merokok;
  • Tidak boleh menjual, atau menyebabkan / membenarkan dijual, apa-apa filem atau pita video atau apa-apa benda yang dihasilkan atau diedarkan di Malaysia, yang mengandungi iklan hasil tembakau;
  • Tidak boleh mengedar, atau menyebabkan / membenarkan di edar, apa-apa risalah, sebaran dokumen yang merupakan iklan hasil tembakau kepada orang ramai;
  • Tidak boleh mencetak atau menerbitkan iklan hasil tembakau dalam apa-apa penerbitan bercetak, buku, majalah, risalah, sebaran, surat khabar atau bahan bercetak yang diterbitkan di Malaysia.

Pengecualian :

  • Iklan hasil tembakau yang terdapat di dalam / pada bungkusan yang mengandungi hasil tembakau;
  • Penerbitan oleh pengilang hasil tembakau dalam majalah yang dimaksudkan bagi pengedaran kepada pekerja-pekerja pengilang itu sahaja;
  • Iklan yang di pamerkan di dalam kedai atau tempat jualan runcit di mana hasil tembakau ditawarkan untuk jualan


Berkuat kuasa 14 Ogos 2004, pengharaman bagi semua jenis promosi tembakau kecuali kelonggaran untuk sukan bola sepak hingga akhir tahun 2004 serta kelonggaran bagi sukan bermotor F1 sehingga awal tahun 2006.

Berkuat kuasa 12 Mei 2004, larangan menyeluruh bagi promosi jenama rokok terhadap semua media cetak termasuk penerbitan yang diimport untuk edaran di negara ini.


C: Iklan Ubat

Iklan-iklan ubat diwajibkan mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia. Tiap-tiap iklan ubat yang hendak disiarkan di dalam akhbar atau majalah hendaklah disertai dengan nombor kod rujukan kelulusan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan. Adalah dinasihatkan supaya mendapatkan salinan surat kelulusan tersebut daripada syarikat yang mengiklankan.

D: Iklan Talian 600

Berkuat kuasa 4 Sepetember 2002, semua bentuk iklan yang menawarkan perkhidmatan perbualan melalui talian-talian telefon dalam media cetak termasuk majalah diharamkan.

E : Garis Panduan Liputan Perbicaraan Kes Jenayah dan Pembunuhan Akhbar Tempatan

  • Mengelak mensensasikan kes berupa liputan berita secara spekulatif dan tidak berasas;
  • Mengelak memberi penonjolan keterlaluan dengan menyiarkan tajuk sensasi sahaja sebagai tajuk utama di muka depan akhbar;
    Membuat liputan berita kes secara saksama seimbang dan bertanggungjawab;
  • Berhati-hati agar tidak menyinggung dan menimbulkan reaksi negatif pihak-pihak tertentu sehingga menjejaskan ketenteraman awam dan kesejahteraan rakyat;
  • Memuatkan laporan di halaman dalam akhbar tentang perjalanan kes secara harian; dan
  • Tidak menyiarkan gambar ahli-ahli keluarga, terutamanya anak dan isteri tertuduh atau mangsa dalam kes jenayah seksual.

GARIS PANDUAN PENERBITAN JAKIM

Kriteria-Kriteria Utama Dalam Menentukan Kedudukan Bahan-Bahan Penerbitan Berunsur Islam :

  • Tidak Mengandungi Perkara-perkara Yang Menyentuh Kesucian Islam.
  • Tidak Mempropagandakan Akidah, Hukum dan Ajaran Yang Bercanggah Dengan Mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah.
  • Tidak Mempersendakan Dan Mempersoalkan Kewibawaan Sumber-sumber Hukum Islam Yang Utama Iaitu Al-Quran, Sunnah, Ijma’ dan Qias.
  • Tidak Bercanggah Dengan Pegangan Mazhab Ahli Sunah Wal-Jamaah.
  • Tidak Bertentangan Dengan Fatwa Atau Pendapat Jumhur Ulama’.
  • Tidak Mengandungi Unsur-unsur Israiliat, Khurafat Dan Kebudayaan Karut.
  • Tidak Menimbulkan Keraguan Dan Kegelisahan Awam.
  • Tidak Mengandungi Penulisan Ayat-ayat Al-Quran Dengan Tulisan Selain Daripada Bahasa Arab.
  • Tidak Menyalahi Fakta-Fakta Sejarah.
  • Tidak Mengilustrasikan Gambar-gambar Para Nabi, Sahabat Yang Empat, Malaikat Serta Memperwatakkan Gambar-gambar Tersebut.

No comments: