Wednesday, August 18, 2010

Kenapa hiburan jalannya , apakah salah ?

Hiburan adalah satu cabang keperluan dalam hidup manusia. Semua manusia sukakan hiburan. Hatta Nabi Allah kita sendiri juga ada bentuk hiburan yang cuba menyelesakan para sahabat. Ini kerana matlamat hiburan itu mahu memberi ketenangan dan keselsesaan kepada manusia. Bagi agama kita batas hiburan mudah iaitu jangan melampau atau keterlaluan.

Sebab besarnya dalam soal ini, kerana terlampau atau kurang terlampaunya manusia itu mempunyai adalah tunjang 'NAFSU' . Ini adalah 'penyakit' jika tidak diurus dengan sebaik mungkin. Kesannya nanti terjurus ke arah kelalaian. Lalai akan menyebabkan tidak ingat diri. Dari tidak ingat diri terus tidak ingat Allah. Bila tidak ingat Allah mereka akhirnya akan engkar Allah. Engkar Allah mereka akan dilaknat. Jika dilaknat

Hari ini , dalam kegawatan masalah sosial berserta serangan daripada pelbagai sudut. Maka unsur hiburan diperhebatkan, malahan hiburan kita mahu menyaingi dunia hiburan Barat yang tidak hadnya.

Hiburan negara kita, yang salahnya kerana terlalu menguasai dunia informasi dan penyiaran hampir 60 % rancangannya di media samada cetak atau elektronik.

Penajaaan adalah satu bentuk perniagaan baru yang merancak dan mempergiat serta menyuburkan muzik. Kini semua aspek dalam segmen kehidupan dunia hiburan diselit. Hatta di majlis berbuka puasa sekali pun. Trend muzik merentasi semua aspek dan majlis dalam kehidupan kian rancak dan nampak usaha membendung semakin terkebelakang. Ibarat banjir air deras dalam mengelombangi kehidupan masyarakat dan manusia kita.

Hiburan sebagai sumber rezeki dan penyaraan kehidupan, Kini terlalu banyak bentuk-bentuk pertandingan nyanyian. Disuburkan dan disemarakkan , ulama perlu menegur kerana tahap atau indek hiburan negara sudah semakin melampau dan keterlaluan.

Aspek lain pula, nyanyian sebagai medium mencari glamour. Remaja dan anak muda kini ingin menonjolkan diri mereka sebagai 'orang yang dikenali' dalam masyarakat


HIBURAN

17 Peserta Terima Cek Jangan Lupa Lirik
Azlin Reza Azmi (paling kiri) dan Aznil Nawawi (paling kanan) bersama para pemenang program Jangan Lupa Lirik!. - Foto THE STAR Oleh NORAFIFI EHSAN

KUALA LUMPUR: Seramai 17 orang peserta program realiti kuiz hiburan, Jangan Lupa Lirik! musim ketiga meneriam cek kemenangan masing-masing dalam majlis penyampaian cek yang diadakan di pejabat Astro Entertainment Sdn Bhd, Taman Equine di sini, pada petang Isnin lalu.

Mereka berjaya memenangi hadiah keseluruhan berjumlah RM251,000.

Tiga orang peserta membawa pulang jumlah wang yang besar iaitu Syed Putra Syed Ibrahim (RM100,000) Rosiah Baharuddin (RM50,000) dan Erfian Johari (RM25,000)

Jangan Lupa Lirik! telah berakhir pada 14 Ogos lalu.

Ia juga telah bersiaran sebanyak 24 episod selain daripada dua episod istimewa iaitu Jangan Lupa Lirik Raya dan Jangan Lupa Lirik Tahun Baru yang akan bersiaran pada musim perayaan tidak lama lagi.

Pengurus Saluran Astro RIA, Azlin Reza Azmi berkata, program tersebut memberi peluang kepada para peserta yang berkebolehan menghafal lirik-lirik lagu dengan baik sehingga berpeluang untuk memenang wang tunai sejuta ringgit.

"Para peserta tidak perlu mempunyai suara yang lunak tetapi memadai jika mereka dapat melontarkan suara dengan baik mengikut alunan lagu.

Aznil Nawawi menghoskan rancangan popular ini.

"Kami amat berbesar hati untuk berkongsi kegembiraan ini bersama para peserta dan badan amal yang terpilih untuk menerima sedikit sumbangan bagi pihak program di atas dasar tanggungjawab sosial," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian cek kepada pemenang rancangan itu.

Sebanyak RM50,000 akan disumbangkan kepada lima badan amal terpilih melalui episod Jangan Lupa Lirik Raya (JLLR) dan Jangan Lupa Lirik Tahun Baru (JLLTB).

Setiap badan amal yang terpilih akan menerima sumbangan sebanyak RM10,000.

Badan amal berkenaan terdiri daripada Persatuan Kebajikan Darul Najjah, Persatuan Kebajikan Teratak Shifa Kuala Lumpur & Selangor, Lembaga Pelawat Taman Sinar Harapan Cheras, Persatuan Sindrom Down Malaysia dan Lembaga Pelawat Kompleks Penyayang Bakti.

Jangan Lupa Lirik musim ketiga ini turut mengundang artis terpilih bagi membantu para peserta pada setiap minggu.

Penerbit Jangan Lupa Lirik! ialah Lydia Emalia Ishak manakala ia dihoskan oleh Aznil Nawawi.





No comments: