Friday, June 18, 2010

Pilihanraya di tetapkan tarikh ?

Nampaknya rumors Najib mahu mempercepatkan pilihanraya PRU 13 semakin kuat. Alasannya pelbagai, antara andaian kita mungkin beliau mahukan mandat baru rakyat. Kerana ini adalah era berPMkan Najib. Mandat hari ini adalah mandat rakyat tinggalan gemulah Pak Lah. Mana mahu Najib makan lebih orang.

Selain itu beliau yakin simpati rakyat Melayu terhadapanya dan kerajaannya tinggi. Lebih-lebih lagi semasa muktamar PAS ke 56. Satu usul telah diperdebatkan dalam Mukmar PAS baru lalu, berkenaan undi Melayu menurun kepada Pakatan Pembangkang yang mengundang reaksi pro dan kontra.

Isu kini adalah seperti mana cadangan Dato Paduka Husam Musa Exco Kerajaan Negeri Kelantan. Beliau mahukan tarikh pilihanraya di negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat seperti Kelantan, Kedah, Selangor dan P Pinang tarikh pilihnraya ditetapkan.

Maka berdasarkan alasan dan hujahan Dato Husam kita amat bersetuju, agar tindakan kita dapat mengurangkan kegirangan Najib yang angkuh mengumumkan semalam bahawa tarikh pilihanraya hanya ada ditangannya sahaja. Beliau sahaja yang mengetahuinya.

Justeru persepakatan pimpinan Pakatan Rakyat bagi menerima pakai idea ini adalah sesuatu yang luarbiasa. Oleh itu tahap keberanian pimpinan mencaturkan keputusan dan mohon kumpulan pemikir kita memikirkan dari segi strategi tactical dan techinal supaya keberadaan Pakatan Rakyat wajar dihormati.

Kita wajar mengubahnya agar mandat rakyat dan perundangan negara diikuti. Biarlah kali ini pilihanraya diadakan 5 tahun sekali. Maknanya tarikh pilihnaraya ke 13 akan datang adalah 8 Mac 2013.

Semua pihak dapat bersedia, wang rakyat tidak dibazirkan. Sementelahan kedudukan kewangan negara yang menyusut. Langkah penjimatan dan mencari keadilan dan kesamarataan itulah yang rakyat cari dan nantikan.

Teruskan usaha murni berkenaan



No comments: