Wednesday, June 16, 2010

ADUN Lompat: Imej tercalar dan mencalarkan ?

Persoalan tertarik atau tidak tertarik adalah tidak berbangkit. Soal tertariknya rakyat kepada Pakatan Rakyat uiaitu pembangkang terkuat kini dalam politik Malaysia diutarakan oelh Dr Rais Yatim Menteri dalam kabinet Najib yang pernah satu ketika dahulu menjadi kumpulan pembangkang.

Secara ikhlasnya kita akui dan terima apa yang diperkatakan oleh Dr Rais. Sebelum berlaku 'fenomena lompat' kalangaan Adun dan MP Pakatan Rakyat. Senario politik negara tampak cantik dan segar. Rakyat dihidangkan dengan keyakinan dan pilihan alternatif bagi dua kumpulan yang berbeda pendekatan ideologi untuk mentadbir dan memerintah Malaysia. Kini situasi itu kembali pudar gara-gara kes lompat melompat.

Situasi ini memberi sedikit impak kepada perjalanan kumpulan pembangkang ini. Biar apapun sekali hujah kita, ia tetap memberi kesan dan terkesan keada rakyat. Rakyat sudah terbina persepsi terhadap fenomena ini.

Apa pun kerajaan Najib bawah nasihat APCO berjaya mengikis imej kepercayaan rakyat kepada gabungan ini. Adalah terlalu lama masanya bagi memperbaiki imej ini. Tambahan dalam kumpulan pembangkang ini, terbabit sama PAS yang membawa imej Islam itu sendiri.

Bagi kita, ketidakwajaran lompatan ADUn dan MP pembangkang ada benarnya. Di manakah letakkan asas perjuangan mereka. Maka rakyat akan simpulkan rata-rata wakil rakyat semua mencari makan atas jawatannya.


Sebenarnya sebelum ini rakyat meletakkan harapan dan pengharapan yang begitu tinggi terhadap Pakatan ini. Di mana rakyat melihat Umno Bn sudah gagal menjalankan tanggungjawabbya kepada rakyat kerana dek telalu lama berada ditampuk kekuasaan.

Adakah harapan rakyat sudah punah ? Adakah rakyat mahu kekal terus dan memberi terus kepercayaan lagi kepada Umno Bn pada PRU 13 nanti ? Hanya masa sahaja yang bakal menentukkannya !!




Pembangkang hilang tarikan

SINGAPURA - Trend wakil rakyat pakatan pembangkang yang keluar parti untuk menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Parlimen Bebas dan menyokong Barisan Nasional (BN) mencerminkan parti pembangkang kini 'telah hilang kegemilangan dan cahaya tarikan'.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, lebih ramai wakil rakyat parti pembangkang keluar parti akan menyedarkan para pengundi bahawa mereka tidak mendapat sebarang manfaat kepadanya.

"Tindakan wakil rakyat parti pembangkang yang keluar parti telah membuat pendirian tegas dan berwibawa," katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh keluar daripada DAP dan menjadi wakil bebas yang mesra Barisan Nasional (BN) berikutan kekecewaan dengan kepimpinan DAP dan Pakatan Rakyat Perak yang terlalu banyak berpolitiking sehingga tanggungjawab kepada rakyat diabaikan.

:Rais berkata sudah sampai masanya rakyat menyokong BN bagi memastikan mereka dan keluarga sentiasa terjaga dan mendapat bantuan yang sepatutnya, selain turut mem:bantu usaha kerajaan memperkukuhkan gagasan 1Malaysia. - Bernama

No comments: