Saturday, January 30, 2010

Pro kontra Jawatankuasa Displin PAS



Jawatankuasa Displin PAS sudah bersidang dan memutuskan tindakan kepada dua orang tokoh besar dalam PAS. Kedua tokoh tersebut adalah YB Khalid Samad, orang lama, otai, veteran PAS, seorang yang taat setia dengan parti, bersikap terbuka, open minded, tokoh yang dari awal dan akhir sokmo kontroversi dalam PAS. Manakala Dr Hassan Ali adalah seorang motitaor yang hebat, masuk PAS baru sahaja, ramai kagumi dengan ketokohan dan disokong dengan kelayakan akademik. Menjadi orang terhebat dan hebat sebelum masuk PAS.

Bagi penulis pula adalah orang senegeri dengan pengerusi jawatankuasa. Pengerusi jawatankuasa adalah sekadar pengerusi sahaja, dalam jawatankuasa itu ada lagi tokoh-tokoh lain. Pendekata penulis kenal sangat hatibudi Dato Tuan kerana kami memang bekerja satu pejabat.


Kami di Pahang pun melihat pemilihan beliau di kerusi berkenaan ada yang positif dan negatif kepada PAS Pahang. Kami suka melihat impak kepada parti. Bagi PAS Pahang kami tidak mempunyai tokoh-tokoh hebat untuk diketengahkan, dengan meletakkan Dato Tuan di kerusi itu, satu mempercepatkan namanya tersohor dan kedua memendekkan karier politik beliau di kerusi panas tersebut.

Lihatlah sahaja pro kontra yang melanda dalam PAS hasil daripada tindakannya itu. Kumpulan pro Hassan dan kumpulan pro Khalid tidak akan berdiam diri. Gerakerja mereka sekarang bukanlah lagi kepada isu yang dihakimi oleh jawatankuasa ini. Isunya kini kepada gantung 6 bulan kepada Khalid dan amaran SAHAJA kepada Dr Hassan. Apa pengerusi jawatankuasa tersebut mahu jawab, apa sekali hujah yang dihujahi bilamana hati sudah terguris jarang ada yang mahu berlapang dada. Usah bedeaah lah kata orang Temerloh.

Dan banyaklah kebimbangan-kebimbangan kami di Pahang. Maka kami di Pahang cuma mahu uruskan kebimbangan itu sahaj setakat ini. Apa pun dalam perjuangan kena berani, sebab medan ini adalah medan politik, bedahlah demokrasi....



No comments: