Saturday, January 30, 2010

Pakatan hilang arah tuju atau UMNO BN ?

Dengan mengambil TIGA dapatan contoh seorang penganalisa ternama Dr P Sivamurugan menyimpulkan bahawa Pakatan Rakyat semakin hilang arah tuju. Analisa dan dapatan dangkal yang terlalu mudah.

Pakatan dan gabungan politik tidaklah seperti gabungan perkhawinan. Ukuran suka duka, hilang arah tuju dan sebagainya kenapa dan mengapa dihalakan ke arah Pakatan. Ini kerana Pakatan semakin dicemburui dan diperhatikan.

Bagi Dr P Sivamurugan beliau tentu buat analisa bagi menyukakan sesetengah pihak. Kerana dapatan beliau ini akan dijadikan hujahan pihak lawan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jika begitulah kesimpulannya, kita juga boleh menyimpulkan dengan menyandarkan dengan beberapa senario kepada kerajaan UMNO BN yang semakin 'reput' dan menuju nazak. Persepakatan mereka longgar , sebabnya berapa ramai wakil-wakil rakyat yang menolak perlantikan sebagai menteri dan timbalan menteri.Terbaru adalah perletakan jawatan anak Ketua Menteri Sarawak Sulaiman Taib daripada kabinet Najib. Pergolakan MCA tiada kesudahan, Najib minta selesaikan, tidak juga selesai kini makan masa berbulan-bulan, MIC semakin tertekan, PPP ada dua Presiden, enjin jet hilang, kakitangan kerajaan dapat bonus RM500, gula naik 20 sen, minyak akan naik dan bermacam-macam lagi.

Malah perbalahan dalam UMNO BN semakin barah dan membarah. Hala tuju dan janji-janji kemakmuran semakin usang. Inilah tandanya UMNO BN makin mereput.

Oleh itu, eloklah dicerminkan diri dulu, jangan syok sangat dengan analisa profesor kankung yang rata-rata menjilat UMNO BN. Sokongan mereka semuanya akan membawa rebah UMNO. Bagi pimpinan UMNO mereka tidak kisah UMNO itu rebah, jangan mereka sendiri rebah sudah. Oleh itu sebelum UMNO rebah, kita perebahlah khazanah negara, duit rakyat semahu-mahu, sebelum kita jatuh dan dijatuhkan, jadi kautlah semahunya. Nafsu serakah UMNo tiada tepian...




Pakatan Pembangkang Hilang Arah Tuju - Penganalisis

indakan pemimpin dan wakil rakyat pakatan pembangkang yang bertelagah sesama sendiri sebenarnya adalah bukti mereka dalam kecelaruan dan telah hilang arah tuju untuk memimpin rakyat dan negara, demikian menurut seorang penganalisis politik.

Menurut Dr P. Sivamurugan, pensyarah sains politik di Universiti Sains Malasyia, disebabkan kecelaruan yang dialami, mereka sering menggunakan dasar peribadi dalam memberi pendapat malah menyerang rakan sendiri jika tidak berpuas hati dengan sesuatu isu.

Sebagai contoh, katanya wakil rakyat DAP Kedah Lee Guan Aik pernah mengisytiharkan tidak menyokong kepimpinan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak ekoran tidak berpuas hati dengan dasar-dasar baru kerajaan negeri itu.

Begitu juga apabila anggota Parlimen Kulim-Bandar Baru Zulkifli Noordin dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyerang anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad dari PAS, Anggota Exco Selangor Datuk Dr Hassan Ali dari PAS pernah bertelingkah dengan Menteri Besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim dari PKR dan terkini ialah anggota Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamad Hashim pula menyerang Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dari DAP.

"Ini jelas pemimpin dalam pakatan pembangkang mengalami kecelaruan kerana mereka tidak mempunyai satu dasar yang stabil untuk dijadikan panduan dan disebabkan itu hubungan sesama mereka adalah begitu rapuh," kata beliau kepada Bernama di sini hari ini.

Sivamurugan berkata, bagaimanapun, terdapat kemungkinan juga isu dan pertelingkahan ini direka untuk mengalih pandangan rakyat terhadap isu besar yang membabitkan pemimpin utama mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, setiap kali menjelangnya perbicaraan kes liwat Anwar di mahkamah, pelbagai isu lain akan dibangkitkan oleh pemimpin pakatan pembangkang dan kemudiannya Anwar akan muncul sebagai "wira" untuk meredakan isu yang timbul.

Dua hari lepas, Zahrain yang juga bekas pengerusi PKR Pulau Pinang dipetik sebagai berkata Lim adalah seorang 'diktator, cauvinis dan berfikiran komunis'.

Beliau juga menggesa agar pakatan pembangkang menghentikan sebarang tolak ansur dengan pemimpin itu setelah dia gagal menunaikan janji-janji pilihan raya umum lalu.

Lim tidak mahu mengulas mengenai kritikan serius terhadap dirinya itu dan mahukan pemimpin PKR sendiri yang membuat kenyataan balas menerusi timbalannya Dr Mansor Osman yang kesal dengan kenyataan Zahrain.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Dr Mujahid Yusof Rawa pula ketika dihubungi tidak menafikan sememangnya berlaku perselisihan dan perbezaan pendapat dalam pakatan pembangkang.

"Adalah satu pembohongan jika saya mengatakan tidak ada masalah dalam pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi kita mesti menyelesaikannya semasa mesyuarat Majlis Pakatan dan bukannya menerusi media," kata beliau.

Katanya, adalah satu perkara biasa jika mereka mempunyai perbezaan pendapat tetapi tidak bersetuju dengan tindakan Zahrain yang membuat pendedahan terbuka menerusi media.

Bagaimanapun, tindakan berani Zahrain disokong oleh Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM) Huan Cheng Guan yang menurutnya sudah tentu Zahrain membuat pertimbangan yang wajar sebelum mendedahkan sikap sebenar Lim yang didakwanya menguasai kepimpinan kerajaan negeri dan mencampuri urusan semua agensi kerajaan seperti Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dan syarikat bekalan air PBA Sdn Bhd.

Katanya, Zahrain lebih mengetahui kepimpinan Lim dan membuat pendedahan demi kepentingan penduduk Pulau Pinang.

Mungkin telah tiba masanya bagi rakyat Pulau Pinang menilai apakah kesilapan yang telah mereka lakukan apabila memberi mandat kepada pakatan pembangkang untuk memerintah.-BERNAMA

1 comment:

Awangmaseru said...

biar kita menjadi golongan yang suka ditegur dan dikeritik kerana kritikan pihak lawan adalah umpama pujian .Pakatan juga akan hancur jika enggan menerima teguran yang dilemparkan.