Wednesday, December 23, 2009

Istimewanya pemimpin di Malaysia

Itulah Malaysia. Pemimpin adalah ISTIMEWA dan ada hak imuniti. Maka pemimpin jadi ketakutan rakyat, bukan sebaliknya. Inilah Malaysia. Hari ini media melaporkan pemimpin boleh mempersoalkan kenapa dan mengapa rakyat mempersoalkan apa yang dibuat oleh pemimpin itu. Biarpun apa yang dibuat itu menyebabkan negara dan rakyat menderita terhadap apa yang telah pemimpin itu perbuatkan.

Pemimpin atas namanya pemimpin boleh membelanjakan wang rakyat ikut suka pemimpin dan rakyat tidak ada hak atau berhak mempertikaikannya.

Justeru jika ada pihak yang berani mempertikaikan apa yang diperbuatkan oleh pemimpin, maka pemimpin boleh pertahankan.

Itulah pemimpin Malaysia. Istimewanya dia sebagai pemimpin.

Dr Mahathir Ada Hak Saman Wain, Kit Siang Dan Malaysiakini

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau mempunyai hak untuk menyaman dua individu dan sebuah portal berita kerana menuduhnya membazirkan RM100 bilion bagi projek-projek mega sepanjang 22 tahun menjadi perdana menteri.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, ia bergantung kepada keputusan SuruhanjayaDiraja yang dicadangkan pemimpin DAP Lim Kit Siang, bagi menyiasat sama ada beliau telah membelanjakan wang tersebut bagi projek-projek mega dan amalan rasuah sepanjang tempoh itu.

"Bergantung kepada keputusan suruhanjaya (yang dicadangkan), saya berhak untuk saman (penulis) Barry Wain, Lim Kit Siang dam Malaysiakini.com kerana membuat fitnah bagi jumlah yang akan diumumkan kemudian," katanya dalam blognya semalam.

Wain merupakan penulis buku "Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times", menganggarkan bahawa Dr Mahathir telah membazirkan sehingga RM100 bilion sepanjang menjadi Perdana Menteri.

Dr Mahathir berkata, Wain mesti menyediakan bukti kukuh berkenaan mana-mana amaun yang didakwa telah "hangus" itu.

Beliau juga mengalu-alukan cadangan Lim semalam, yang menggesa kerajaan untuk mewujudkan suruhanjaya diraja sama ada beliau ada membazirkan sejumlahwang berkenaan. BERNAMA

No comments: