Wednesday, December 23, 2009

Boleh difilemkan Enjin Oh Enjin

Menurut Kata Dr Abu Hassan Hasbullah, orang yang mahu berjaya(dalam konteks sebagai pemimpin politik). Kita hendaklah berjaya membuat "krisis". samada krisis itu dicipta atau sebaliknya, maka ia (pemimpin) atau parti itu akan berjaya.

Dalam dunia media ini adalah suatu kejayaan. UMNO dan BN selalu gunakan dan pakaikan kaedah ini. Terbaru Menteri Pertahanan Malaysia 'mendedahkan' bahawa enjin jet atau kapalterbang yang berat itu, yang dicuri atau dipindahkan mesti gunakan kontena dan lori kargo yang besar boleh hilang dalam simpanan kementerian.

Maknanya menunjukkan di malaysia semua tidak selamat. hatta enjin pun 'dicuri' orang. Bagi kita banyak yang boleh diandaikan dan difafsirkan . Sebagai orang politik dalam UMNO bukan sahaja setakat enjin dicuri. Wang ringgit daripada kertas atau apa sahaja diniagakan.

Pemugaran dan pemunggahan khazanah serta harta negara bawah UMNO akan dieksplotasi dengan semaksima mungkin. Rakyat masih lagi bersikap tidak apa dan tiada apa-apa. Inilah istimewanya Malaysia.

Uniknya Malaysia. Bagi kita enjin kapalterbang hilang bukan sesuatu yang pelik. Lebih pelik kita , kita mahu tanya enjin itu sendiri. Sampaikah enjin itu di kawasan simpanan enjin atau enjin ini digudang enjin pengeluar jet itu lagi.




Avionik F-5E turut hilang – Zahid

KUALA LUMPUR 22 Dis. – Selain dua enjin pesawat F-5E, beberapa peralatan lain didapati turut hilang daripada inventori Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam kejadian dua tahun lalu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika mendedahkan perkara itu berkata, peralatan itu termasuk alat ganti pada sistem avionik pesawat berkenaan.

“Selain dua enjin itu, ada peralatan berkaitan yang turut hilang dalam kelompok (range) sama, avionik,” katanya tanpa mengulas lanjut.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas menerima kunjungan hormat Menteri Pertahanan Maldives, Ameen Faisal di Kementerian Pertahanan di sini hari ini.

Sabtu lalu, beberapa akhbar tempatan melaporkan kehilangan sebuah enjin pesawat pemintas F-5E TUDM pada 2007 iaitu ketika proses penghantarannya ke negara luar untuk diperbaiki.

Empat individu termasuk orang awam dan anggota pangkat lain TUDM dikenal pasti terlibat dalam kes yang kini disiasat polis serta Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Hari ini, akhbar mendedahkan bahawa sebenarnya bukan satu tetapi dua enjin pesawat jenis itu yang dilaporkan hilang pada tahun sama dan dijual ke salah sebuah negara di Amerika Latin.

Mengulas perkara itu, Ahmad Zahid menegaskan, terdapat ramai lagi individu terlibat secara tidak langsung dalam kes berkenaan selain empat yang disebut sebelum ini.

“Memang kita akan lakukan sesuatu kepada pegawai atasan dalam perkhidmatan berkaitan (TUDM) yang bertanggungjawab semasa ia (kehilangan) berlaku,” jelasnya.

Bagaimanapun, katanya, ada antara individu yang dikenal pasti terlibat dalam kes itu masih berkhidmat dengan ATM dan Kementerian Pertahanan kerana tindakan lanjut ke atas mereka akan hanya ditentukan selepas menerima nasihat Pejabat Peguam Negara.

Menurut beliau, berdasarkan maklumat awal, pembelian enjin itu dibuat sebuah syarikat yang berpangkalan di ibu kota serta mempunyai cawangan di negara jiran.

“Saya juga fikir syarikat itu mempunyai rangkaian antarabangsa,” ujarnya.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid menyifatkan individu yang terlibat dalam skandal kehilangan enjin dan peralatan pesawat itu sebagai pengkhianat serta penderhaka negara.

Katanya, walaupun sistem rekod dan inventori peralatan ATM berada pada tahap terbaik tetapi masih terdapat ‘penderhaka’ yang sentiasa mencari jalan menembusi sistem tersebut.

No comments: