Tuesday, November 17, 2009

DBP rugi sokmo setahun RM24 juta ?

Membaca artikel DBP mesti rugi setiap tahun menyentap semangat penulis. Dengan capaian catatan hutang RM40 juta setahun amat mengejutkan. DBP atau Dewan Bahasa dan Pustaka ditubuhkan pada tahun 1956 seiring dengan hasrat kerajaan bagi memperkasakan BM sebagai bahasa kebangsaan. Dan mahukan rakyat Malaysia kelak menyanjungi dan santuni bahasa dalam semua segmen kehidupan mereka (semua kaum di Malaysia).

DBP juga sepanjang usia tersebut melalu tranformasi pimpinan dan kepimpinannya. Maka zaman era Dr M, semua agensi kerajaan di swastakan, termasuklah juga dengan DBP. Bagi semua agensi yang diswastakan maka tidak semua agensi atau badan berkanun berjaya. Sebaliknya menjadi liabilti kerajaan. Dasar Penswastaan cuma dapat memajukan agensi serta badan berkanun tertentu sahaja, sebagai contoh Telekom, POS sikit berjaya, KTMB dan lain-lain lagi yang gagal menyerlah prestasi selepas diswastakan.

Maka semua keberhutangan DBP itu ditanggung oleh rakyat iaitu kita. Katakan cukup dan hentikan, PRU 13 minta semua ubah segera kepimpinan yang gagal merencana kejayaan mentadbir kerana gagal mengurus negara demi kebaikan dan kesejahteraan rakyat.

No comments: