Saturday, November 21, 2009

Apa hebat PLUS Expressway untung ?

Kenapa secara tiba-tiba media melaporkan PlusExpressway untung pula dalam tempoh 9 bulan. Adakah media pelik dengan keuntungan Plus bawah RM2juta bagi tempoh berkenaan berbanding dengan tahun sebelumnya.

Atau adakah media ada agenda tertentu yang diarahkan oleh tangan-tangan ghaib. Jika dilihat keuntungan Plus Expressway hanya untung RM2 juta tidaklah boleh dibanggakan, tetapi boleh pula jadi bangga bilamana Plus Expressway ini sudah 'tenat' dan selepas diambil alih maka ia mulai pulih. Dan lebih dibanggakan lagi orang yang memulihkan Plus itu adalah orang yang berprofail tinggi dalam politik, maka cara beginilah kredit untuknya bagi memberi singnal awal manusia berkenaan berkelayakan dan bakal duduk dalam barisan kabinet negara pada masa akan datang, ataupun mana-mana ruang dan peluang yang bakal diisikan oleh sipemulih PLUS Expressway ini.

Jika berlaku sebaliknya kes ini jadilah ia tidak hebat. Seandainya kes ini berlaku sebegitulah maka jadilah ia kes yang hebat.




PLUS Catat Untung Sebelum Cukai Sebanyak RM1.187 Juta Dalam Tempoh 9 Bulan

KUALA LUMPUR: PLUS Expressways Bhd merekodkan keuntungan sebelum cukai sebanyak 7.3 peratus atau RM1.187 bilion dalam tempoh sembilan bulan berakhir 30 September, 2009 berbanding RM1.106 bilion pada tempoh yang sama sebelumnya.

Kumpulan itu berkata peningkatan itu sebahagian besarnya disumbangkan oleh perolehan dan pelunasan yang lebih tinggi ke atas asetaset konsesi, pendapatan kewangan yang rendah dan kos kewangan yang lebih tinggi susulan terbitan sekuriti Islam tambahan dengan jumlah terbitan paling tinggi sepanjang tempoh itu.

Perolehannya juga melonjak 6.94 peratus kepada RM2.325 bilion berbanding RM2.174 bilion sebelumnya.

Ia sebahagian besarnya dipacu oleh pertumbuhan trafik yang kukuh sebanyak 7.8 peratus di PLUS, 6.4 peratus di Elite, 9.2 peratus di Linkedua dan 2.8 peratus di Konsortium Lebuhraya Butterworth-Kulim, berikutan perjalanan tempatan yang meningkat terutama semasa musim Hari Raya yang lepas.

"Walaupun ekononi lembab dalam beberapa suku, pertumbuhan trafik ayng kukuh sehingga September tahun ini, terutama PLUS, melebihi jangkaan kami," kata Pengarah Urusannya, Noorizah Abd Hamid hari ini.

"Berdasarkan sejarah, jumlah trafik akan lebih tinggi pada suku akhir tahun, berikutan cuti persekolahan yang panjang dan cuti perayaan. Oleh itu, kumpulan menjangkakan prestasi kewangan yang lebih baik untuk tahun ini," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Kumpulan itu juga merekodkan keuntungan sebelum cukai sebanyak 23.7 peratus sebanyak RM421.939 juta bagi suku ketiga berakhir 30 September, 2009 berbanding RM341.075 juta dalam suku sebelumnya.

Perolehan meningkat 13.67 peratus kepada RM815.177 juta berbanding RM717.153 juta sebelumnya.

Jumlah pinjaman PLUS ialah sebanyak RM10.9 bilion pada 30 Sept, 2009. BERNAMA

No comments: