Tuesday, October 27, 2009

Skim Insuran mampu untuk SEMUA untuk siapa ?

UALA LUMPUR 23 Okt. – Satu skim insurans dan takaful asas akan diperkenalkan pada pertengahan 2010 dengan perlindungan insurans pada kadar berpatutan bagi tidak membebankan rakyat serta berpadanan dengan tahap perlindungan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, skim itu dikhususkan kepada golongan pendapatan rendah yang menjalankan perniagaan kecil-kecilan, yang sering menghadapi masalah kewangan apabila berlaku perkara tidak diingini seperti kemalangan, kebakaran dan kehilangan harta benda.

Menurut beliau, skim tersebut akan memberi perlindungan insurans asas mandatori bagi kecederaan kepada anggota badan dan kematian pihak ketiga serta membolehkan pihak yang menuntut mendapatkan pampasan pada kadar segera.

Katanya, dengan bayaran premium serendah RM20 sebulan, para peniaga boleh mendapat faedah perlindungan dalam lingkungan RM10,000 hingga RM20,000.

‘‘Skim ini menawarkan jaminan kewangan, perlindungan insurans dan takaful mikro yang lebih baik,’’ katanya ketika pembentangan Bajet 2010.

Katanya, kerajaan menyokong inisiatif industri insurans dan takaful bagi membangunkan produk kewangan untuk memenuhi keperluan berpendapatan rendah.

‘‘Usaha ini juga akan membantu meningkatkan kadar pemilikan perlindungan kewangan di kalangan rakyat Malaysia,’’ ujarnya.

No comments: