Saturday, October 17, 2009

Sikap tidak kesah rakyat terhadap UMNO adalah satu penyakit

Lumrah lah bagi mana-mana parti perubahan dan pembaharuan pimpinan tersebut kepada parti tentulah memberi kesan. Marilah kita telusuri setiap kali perubahan pucuk pimpinan UMNO amnya dan PM khasnya. Impak yang diperolehi oleh parti atas perubahan pucuk kepimpinan amatlah memberangsangkan. Cuma persoalannya sejauh manakah ia bertahan dan berkekalan serta usia nya sama ada panjang atau tidak.
Selepas era BCA, Kepimpinan Melalui Teladan. Usia UMNO amat panjang. Jika usia UMNO panjang maka alamat lemah' dan rugilah parti saingan atau seteru UMNO iaitu PAS. Tetapi jika sebaliknya maka keberuntunganlah PAS atasnya.
Najib semalam telah membuat beberapa perubahan besar dalam majlis Perhimpunan Agung UMNO di PWTC. Maka selepas ini Najib akan adakah piliahnraya umum ke 13 kerana darinya beliau amat mahukan 'mandat rakyat' secara first hand semasa zamannya, tetapi mandat kini adalah rakyat bagikan semasa zaman pak Lah selaku PM. Inilah hasilnya iiaitu terlalau amat buruk..
UMNO dijangka akan mendapat kemenangan 'selesa' dengan tindakn 'berani ' Najib. Maka Najib akan diangkat sebagai pahlawan, ramai ahli UMNO dan rakyat terbanyak 'mulai' kagum Najib dan 'buat tidak kesah' tentang seajarh UMNo dan apa pimpinan UMNo buat sebelumnya.
Inilah wajah sebenar rakyat khasnya orang Melayu itu sendiri, sikap tidap apa atau sikap tidak kesah inilah yang sentiasa mnemberi talian hayat dan memanjagkan jangkahayat UMNO itu sendiri. Bukti jelas adalah PRK Bagan Pinang. Isa Samad yang 'diakui' sebagai perasuah terbesar dalam UMNO yang jelas-jelas bersalah , masih dipilih rakyat dengan kemenangan 'lebih besar'.

No comments: