Saturday, September 19, 2009

Undi POS; Yang dipertikai bukan undinya tetapi sistem SPR nya ?

Setiap kali pilihanraya dan acaplah Barisan Pembangkang mempertikaikan Undi POS. Undi POS adalah sebagai liabiliti kepada UMNO khasnya dikawasan-kawasan yang mempunyai kem-kem tentera yang banyak, keadaannya sama lah di kawasan hitam FELDA.
Bedanya di FELDA manipulasi undi tidaklah semaksimum dan PAS akui mereka GAGAL menawan hati pengundi di FELDA. Di Felda PAS dan pembangkang tidak mempertikaikan undinya. Cuma bagi Undi POS di kawasan kem bukan lah salah undi POS itu sendiri tetapi adalah sisitem SPR itu sendiri yang GAGAL menampakkan dan meyakinkan mereka (Baraisan Pembangkang) Maka kawasan ini rata-rata adalah kawasan saingan sengit antara dua musuh tradisi iaitu PAS dan UMNO.
Justeru maka apa yang berlaku di Bagan Pinang Parlimen Telok kemang adalah pertembungan antara PAS dan UMNO bagi mewakili kumpulan persepakatan masaing-masing. Oleh itu apa yang dibangkitkan oleh Presiden PAS itu adalah ada benarnya dengan hampir 5,000 undi POS. Dari segi logiknya UMNO bakal dihadiahkan kemenangan tersebut secara membabi buta. Walaupun keadaan sebenarnya tidak sebegitu.
Oleh itu, satu laman blog telah membangkitkan serta menyenaraikan hampir 100 lebih nama-nama kad pengenalan tentera yang sudah pencen dan mereka tidak lagi berkhidmat di kem berkenaan masih tersenarai dan tidak dikeluarkan. Inilah yang menjadi persoalan.
Kini dengan maklumat kini dengan kepekaan pembangkang yang tinggi darjah kecaknaan mereka, maka perkara ini dibangkitkan. UMNO sudah memanipulasi undi POS ini sudah hampir 12 kali pilihanraya lalu. Zaman dahulu darjah kejujuran dan ketelusan nampak macam adil, dan lagi pula pembangkang tidak diberikan tempat oleh rakyat, tetapi dengan penyelewengan demi penyeleweingan, skandal demi skandal, keborosan demi keborosan, didedahkan kepada rakyat gambaran kerakusan pimpinan generasi ke 4 dan 6 PM menjadikan warisan kepincangan itu tidak dapat ditutup oleh nyiru akan bangkai gajah yang semakin membesar dan membusung itu.
Maka atas alasan itulah dengan kesedanran rakyat bersama, undi POS dipertikaikan. Jelaslah apa yang difahamkan oleh SPR kepada rakyat Undi POS dipertikaikan, tetapi sebenarnya bukanlah salah undi POS itu tetapi adalah sisitem SPR yang mengurus undi POS itulah yang dipertikaikan.

No comments: