Saturday, September 19, 2009

Rumah Terbuka: MB enggan buat di Pahang ?

Menjelang Syawal lazimnya PM alukan dan jemputkan supaya semua rakyat ke rumah Terbukanya. Namun tahun ini MB Pahang lain pula lagu dan skripnya, beliau 'enggan' membuat rumah terbuka Eidul Fitri , alasannya takutkan jangkitan H1N1. Ini adalah amat difahami kerana negeri Pahang adalah negeri utama penyumbang terbesar catatan kes H1N1 di Malaysia.

Kita mahu juga bertanya dalam konsep 1Malaysia, Najib selaku PM adakan rumah terbuka. Malah malam ini sahaja TPM dalam perutusan khasnya menjelaskan lagi bahawa konsep Rumah Terbuka dapat mengeratkan perpaduan dan eratkan saliturahim antara kaum dalam negara ini.

Nampaknya Nan, semakin lama semakin malap. November ini Pahang bakal membentangkan Budget defisitnya memasuki tahun ke 13 berturut-turut. Malah dalam diam-diam mendahului kerajaan Kelantan yang membuat Belanjawan defisit memasuki baru Tahun ke 3 sahaja. Kenapa medai pandang sebelah mata defisit belanjawan Pahang ?

Maknanya jika BN UMNO tidak apa, orang lain tidak boleh. Berbalik tentang Nan dan Rumah Terbuka, inspirasi cita-cita Najib bagi 1Malaysia sahaja Nan dah potong dan tidak sokong. Kalaulah perbedaan antara sesama pimpinan Pakatan tentulah dah lama media akan mencium dan membelasahnya, tiada pakatan, tiada keserasian, tiada perpaduanlah, tengok macam kamilah berpadu.

Berpadu dan berpakat macam mana dalam UMNO BN, sesama mereka pun yang mempunyai persepsi berbeda meletakkan nilai Rumah Terbuka itu sendiri. Ini juga adalah pertentangan pandangan , atau pandangan tidak sealiran yang hanya rentak menunggu belah.



No comments: