Friday, September 04, 2009

Seruan TPM amat difahami, tetapi ..?

Dalam apa-apa juga ada syarat-syarat dan peraturan. Begitu juga dalam bernegara serta dalam memerintah negara. Para penguasa atau pemegang tampuk pemerintahan negara kena dulu mengamalkannya serta memang nampak diamalkan.

Soal ini berbangkit lagi, bilamana TPM membangkitkan perkara yang tidak perlu dibangkitkan. Dengan mendakwa pihak pembangkang jangan cuba mencabar keputusan mahkamah. Keputusan mahkamah tidak akan tercabar atau dicabar bilamana semua prosiding dan pematuhan kepada serta akur dengan sebarang bentuk mahkamah. Dan institusi atau badan Kehikaman ini hendklah juga nampak telus dan tidak dipengaruhi dan membuat keputusan secara gentlement.

Tetapi kini persepsi pembangkang dan persepsi dunia terhadap sistem kehakiman negara amat diragui. Pencabulan secara terang-terngan sisitem kehkaiman dan Perundangan negera bermula pada era Dr M selepas 20 tahun (1990-2010) pemerintahannya. Sistem Kehakiman tercalar teruk, khasnya merujuk pendakwaan liwat atas musuh politiknya waktu itu DSAI yang mendapat liputan medai antarabangsa.

Justeru itu, pemulihan sisitem kehakiman dan Badan kehakiman khansya Mahkamah perlu dilkaksanakan olehj kerajaan. maka kerajaan kena pakai dan tegas dengan prinsip keadilan secara telus. Walaupun keputusan tersebut mencabar kerajaan itu sendiri.

Dengan bersikap begini, seruan TPM tadi akan mendapat penghormatan semua pihak. dan semua pihak wajarlah menghormati seruaan TPM tadi.

Masa ini adalah masa yang amat sesuai memberi fokus kepada rakyat. Berpolitik dan mempolitikkan isu tamat sementera bilamana rakyat sudah membuat keputusan pada Mac 2008 (PRU12) yang lalu. Maka berpolitik semula secara aktif menjelang PRU 13 nanti.

Oleh seruan itu, hendaklah dicerminkan ke dalam oleh TPM. janganlah seperti ketam mengajar anak berjalan.


No comments: