Thursday, September 03, 2009

Meluat alasan setiap kali minyak naik ada subsidi kerajaan ?

Sepatutnya Senyum Kambing meluat dengan telatah kerajaan. Setiap kali naik minyak sahaja ada sahaja alasan menyebelehi kebaikan kerajaan. Hari ini dilaporkan kenaikan minyak RON95 kepada RM1.80 sen iaitu naik daripada harga asalnya RM1.75 sen. Dakwanya kenaikan 5 sen itu sedikit kerana ada subsidi kerajaan.
Sepatutnya Senyum Kambing kena meluat juga kepada kerajaan. Kerana setiap kali harga minyak dinaikkan maka alasan subsidi kerajaan, alasan subsidi kerajaan.
Sudah menjadi tanggungjawab kerajaan memberi subsidi khasnya dalam ilmu ekonomi kapitalis yang dunia amalkan. Inilah prinsip asas dalam ekonomi. Subsidi oleh kerajaan adalah satu instrument dalam pengurusan ekonomi.
Patulah dimeluatkan juga oleh Senyum Kambing. Kenapa kuat sangat 'menipu' rakyat. Jika lemas dan tiada upaya menguruskan negara berhentilah. Patutlah juga Senyum Kambing meluat dengan kerajaan yang ada. Setiap kali minyak dinaikkan harganya, beri gambaran seoalh-olah kerajaan sahaja yang sanggup bersusahpayah kerana rakyatnya. Sudah menjadi tanggungjawab kerajaan lah kerana mereka dipilih oleh rakyat. Meluat lah pula akunya.

No comments: