Saturday, September 26, 2009

Selcat : Bila mahu dijelaskan dan memperjelaskannya ?

ISU SELCAT DUN Selangor mengundang perbalahan 'umum' sesama pimpinan Pakatan Rakyat. Isu nya adalah tiada pelarasan dan koordinasi. Maklumlah masing-masing negeri diperintah mengikut cara gaya sendiri.
Walaupun negeri Kelantan adalah negeri paling senior jatuh ke tangan pembangkang. Negeri-negeri yang lain 'enggan' mengambil contoh dan pendekatan Kelantan. Ini adalah dek kerana latar belakang dan suasana yang jauh berbeda sosio ekonomi dan budaya Kelantan dengan negeri-negeri lain.
Malah inilah yang boleh dijadikan hujahan sandaran bahawa 'tiada persepakatan' dan penjurusan secara bersepadu dek kerana baru, ubahsuai, penyesuaian, orentasi, memahami, belajar dan pelbagai alasan yang dapat mendewasakan mereka.
Saranan terbuka pimpinan Pakatan yang lantang adalah PAS di Selangor. Inilah cara gaya politik Pakatan yang boleh tegur menegur sesama mereka, dan diharapkan jangan sampai menghilangkan undi rakyat.
Oleh itu, jentera Penerangan dan Penyampian Maklumat Pakatan harus proakktif bagi memperjelaskan 'kemelut' ini, jangan senyap beri 'masa' yang menyelesaikannya.

No comments: