Tuesday, September 29, 2009

Rasmi Calon N 31 Bagan Pinang Isa Samad ?

Malam ini UMNo secara rasminya memilih Isa Samad sebagai calon N31 Kerusi DUN bagan Pinang Parlimen Teluk kemang sebagai calon mereka mewakili UMNO BN. Manakala calon PAS akan diumumkan pada malam ini (sebentar lagi) oleh Presiden PAS bagi mencabar kerusi yang dikosongkan berikut kematian ADUN nya tempoh hari.


SPR selaku agensi bertanggungjawab memilih 3 Okt 2009 Sabtu nanti sebagai hari penamaan calon dan pada 11 Sept 2009 hari Ahad pula sebagai hari pembuangan undi.


Dalam soal pemilihan calon UMNO kita bukan mahu masuk campur apa yang mahu dan hendak dilakukan oleh parti UMNO BN. Itu mereka punya pasal. Tetapi oleh kerana perkara ini membawa kesan secara langsung kepada rakyat maka menjadi hak kita juga untuk turut campur membincangkan perkara ini.


Bagi rakyat UMNo dilihat sudah 'rosak' UMNO rasuah, UMNO tidak bersih, jika mahu menipu masuk UMNO, jika mahu bersikap benar dan lurus masuk PAS. Maka atas legasi inilah maka Isa Samad diangkat sebagai calon yang bakal menawarkan diri di DUN berkenaan.

Pemilihan adalah baik bagi UMNO, tetapi cemar dan rosak bagi rakyat. UMNO baik kerana mereka mahukan kemenangan, sesudah kecundang dalam 8 siri pilihanraya kecil selepas PRU 12. Pemulihan imej UMNO amat dituntut, UMNO dahagakan kemenangan. UMNO juga melalui zaman sukar, sesudah 52 tahun melalui Zaman Kegemilangannya.

UMNO kini dihantu sindrom parti LDP Jepun yang ditolak 'total' oleh rakyat Jepun. Kebobrokan UMNO dengan semua kecelaruan menuntut perubahan dalaman UMNo. EGM menyusul selepas ini, sesudah pilihanraya Bagan Pinang. Ini adalah luar jangkaan kawalan UMNO.

Datangnya pilihanraya kecil adalah ketentuan Illahi mendahului perancangan dan tadbir manusia UMNO. Maka EGM UMNo bagi meminda agar UMNO mesra ahlinya dulu perlu didahulukan. Apa guna slogan rakyat didahulukan, tetapi ahli-ahli UMNO dikebelakangkan dalam UMNO dan perancangan UMNO. kemarahan ahli bawahan UMNO memgundang reaksi perubahan membuat pimpinan UMNO utama berfikir semula.




No comments: