Tuesday, September 29, 2009

Nafsu kerakusan manusia mebelakngkan semua perkara ?

Bagaimanakah persoalannya prosedur lembu mahu di bawa keluar ke tempat-tempat awam. Kita di sini mahu membincangkan dari segi hukum dan peraturan yang disusun atur oleh manusia demi kesejahteraan mereka khasnya di bumi Malaysia. Dan sejauh manakah pematuhan manusia-manusia itu sendiri terhadap diri mereka sendiri serta sejauhmana kerakusan emosi dan tindakan perasaan mereka dengan membelakngkan semua perkara demi mencapai matlamat atau hajat kepuasan mereka buat seketika.
Setahu penulis sepanjang penglibatan berkawan dengan para penternak lembu kerbau. Sebelum seseekor binatang ternakan atau peliharaan mereka seperi lembu dan kerbau khasnya, mahu di bawa keluar daripada pusat pemeliharaan atau kandang sesuatu tempat maa penternak atau pengusaha itu mesti mematuhi beberapa perkara antara tindakan awal adalah membuat permohonan bertulis ke Jabatan Haiwan Daerah. Seterusnya antara sebulan paling lama ia diluluskan, sebelumnya pegawai haiwan akan membuat lawatan ke premis peliharaan melihat dan memantau kesihatan binatang tersebut. Setelah selesai tuan punya binatang diberi surat kebenaran memindahkan binatang berkenaan.

Ini adalah prosedur atau peraturan. Tetapi bagi kita di Malaysia semua dilanggar kerana 'pokok'nya UMNO semua boleh. Kenyataan ini kita kena tanam dan ingat. Segala-gala apa yang mahu dilakukan atas nama UMNO boleh sahaja, biarpun 1000 hatta 1 juta peraturan dibuat pun, jika atas nama UMNO ..boleh sahaja.

Maka jangan pelik dek kita, hari ini dilaporkan para penternak menggerakkan binatang peliharaan mereka ke Bangunan SUK Selangor gara-gara 'atas sikap membantah dengan ketidakcaknaan Kerajaan Selangor' terhadap nasib 2 penternak lembu di Selayang yang ditenggelami air dan mengorbankan lebih 100 ekor bintang ternakannya dengan aggaran kerugian rm 1/2 juta.
Justeru itu, di mana agensi yang terlibat , di manakah pula agensi pengiatkuasa khasnya PDRM . Dengan matlamat menjaga ketenteramaan awam, apa tindakan mereka kepada pemandu, pembawa lembu, penganjur yang membawa lembu. Di mana FBI UMNO, di mana..di mana.. jangan kerana semua UMNO ia dibolehkan ? Rakyat makin meluat ?

No comments: