Tuesday, September 15, 2009

Mana satu utama dan berkeutamaan

Dr M dimarahi oleh ahli-ahli MIC. Ini adalah gara-gara kenyataan terbuka Dr M minta supaya Samy Vellu berundur dan memberi laluan kepada tokoh muda bagi menjenama dan menrefreshkan semula MIC.

Kenyatan terbuka Dr M ini digunakan Samy dengan 'mengupah' jurucakap yang memang mengampu Samy bagi membelasah Dr M. rentetan daripada itu seorang perwakilan dengan lantang ingin menghadiahkan Dr m dengan sepasang selipar.

Ikutan daripada itu, media berbahasa Melayu menyemarakkan agenda mereka dengan memberita dengan besar-besaran kenyataan perwakilan MIC. Maka keluar tajuk berita utama di dada-dada akhbar supaya ahli MIC , 'jangan biadap'.

Negarawan seperti Dr M, pandangannya diperlekeh dan dihina. Maka penghinaan terhadap pandangan Dr M menjadi lebih besar daripada lain-lain perkara yang besar. Orang mula berhenti bercakap tentang hukuman terhadap Kartika yang minum arak, mahkamah syariah Kuantan menjatuhkan hukuman sebat.

Hukuman ditangguhkan, hukum dah lah idak mencukupi seperti kehendak syarak, mahu dibuat di Penjara Kajang secara tertutup.

Dalam fikiran rakyat dan masyarakat, pukulan sebat itu seperti sebatan yang difahami terhadap penjenayah terima. Sebenar hukuman Islam bukanlah ia sebagai hukuman tetapi adalah penjajaran dan pendidikan. Justeru itu sebab ianya dibuat di hadapan khlayak tempat awam.

Ini adalah satu lagi bentuk penghinaan yang besar terhadap undang-undang Islam. Bukanlah bermakna kita katakan menghina Dr M itu kecil, tetapi hina dan terhinanya Islam adalah lebih diberi keutamaan daripada yang utama.

No comments: