Saturday, September 05, 2009

Bersikap teluas kah dan berintegritikan SPRM ?



Siasatan SPRM atas mana-mana menteri atau siasatan BPR dulu terhadap mereka yang dikatakan 16 fail berprofail tinggi oleh Dr Rais Yatim senyap sesenyapnya sampai ke hari ini.

Adalah tidak menjadi pelik ia tidak disiasat dan dibuka fail. Yang sebaliknya menjadi pelik kalau siasatan dijalankan. Walaupun mecam kes PKFZ memang nampak beria-ria pada mulanya, akan berakhir macam kes video Vajindran bekas speaker Sewan sebelum ini melibat video yang memalukan itu.

Media memenag suka mensensasi dan Polis macam biasa akan membuang kes, dan mentiadakan kes, percayalah. Kita akan pelik jika polis akan menjumpai kes dan membuktikan kes ini ada kes.

Semalam, dilaporkan Dato Ong Tee Keat selepas disoalsiasat SPRM selama beberapa jam, kononnya. Terus pergi mengadap PM Najib selama 2 jam pula memberi keterangan atas keterangannya.

Makanya Polis itu, satu hal. PM satu hal lagi. jadi kita akan lihat siapa kuasa siapa. Jika mengikut amalan biasa PM tidak akan campurtangan dahulu sehingga kes ini diselesaikan secara profesional mensabitkan kesalahan mengikut peratuaran dan undang-undang negara.

Mana dia prinsip kedaulatan Undang-Undang yang diajar kepada anak-anak. Campurtangan kuasa eksekutif dengan mendahului kuasa Badan Perundangan dan Sistem Kehakiman menampak sesuatu yang nampak kurang profesionalisme. Tetapi itulah amalan di negara kita sejaka zaman berzaman bawah era tempuk pemerintahan UMNO Malaysia.

No comments: