Monday, September 07, 2009

Bagan Pinang: Belum hujan UMNO sudah buang air dalam tempayan

Pilihanraya kecil N11 Dun bagan Pinang Parlimen Telok Kemang lambat lagi. hari-hari media milik dan pro UMNO semacam melobi, dan itu pun kerja UMNO sibuk mencadangkan itu dan ini. Kerana bagi UMNO wkail rakyat adalah lubuk atau salur bagi mengumpul wang kekayaan segera, bukannya berlumba-lumba mahu memberi khidmat kepada rakyat. dalam UMNO ada wang barulah ada khdimat kepada rakyat. maka menjadi wakil rakyat UMNO adalah laba satu pelaburan jangka panjang yang menguntungkan. Sebaliknya bagi wakil rakyat dalam parti islam ia adalah amanh dan beban, kelak mereka akan dipersoalkan, persoalannya cukup berat, semetelahan menjaga kepentingan lebih 14 tibu pengundi dalam kawasan tersebut.


Asuhaan dan didikan UMNO dan imej wakil rakyat UMNO lah menyebabkan 'ramai' tertarik dan memang ramai bercita-cita menceburi dalam politik UMNO matlamat akahir adalah sebagai wakil rakyat. Persetan saja dengan dasar, matlamat visi perjuangan parti.


Berbalik dengan DUN Bagan Pinang, bagi wanita UMNO mereka sememangnya dalam UMNO adalah nadi, Mereka adalah penggerak dan gerakkerja mereka adalah mendahului mereka juga paling konsisiten ke hadapan mendahului kaum lelakinya dalam kerja-kerja mendekati dan mendampingi pengundi. Justeru selepas PM 6 dan selepas PRU 12 , negara kita sudah melalui 8 pilihanraya kecil, daripada kelapan-lapan prk itu UMNO BN kecundang. Maka semua calon yang bertanding mewakili UMNO BN adalah daripada kaum lelaki UMNO.


Bagi Wanita UMNO mereka melihat 'sudah cukup' peluang yang diberikan, buktinya UMNO BN gagal. Justeru itu Wanita UMNO hari ini bersuara lantang mohon supaya kerusi tersebut diberikan peluang kepada mereka. Maka tidak berketiklah seketika bapa-bapa UMNO bilamana ibu UMNO bersuara.


Ini menggambarkan ibu-ibu UMNO 'sudah' hilang keyakinan kepada 'bapa-bapa UMNO'. gambaran ketidakpercyaan ibu-ibu UMNO adalah manifestasi hilang keyakinan rakyat terhadap UMNO. Cuma ketidakyakinan itu belum lagi total, masa sahaja yang menentukannya.


Bagi kita bukanlah bermakna kita suka akan kecamukan berlaku dalam UMNO, tetapi oleh kerana UMNO begitu kuat sangat berjuang memperlekehkan Islam. maka kita wajar mendoakan agar pepecahan dalaman mereka diteruskan, hayat UMNO dipendekkan. UMNo teruslah berbalah sesama mu..

No comments: