Tuesday, September 15, 2009

Antara memahami sedekah sebenar ?

Masyarakat kena dibetulkan sikapnya. Media berperanan dan ada peranannya. Malah peranan media cukup besar dan memberikan impak besar kepada masyarakat kita.

Hari ini media melaporkan bahawa Diva negara iaitu penyanyi Siti Nurhaliza membuat lagu dan ingin 'menyedekahkan' lagunya kepada arwah bapanya yang sudah meninggal.

Bila membaca sekali terhadap berita berkenaan tidak ada apa yang salah dan disalahkan. Kerana memanglah bagi seorang penyanyi tentulah membuat lagu dan menyanyikan lagu khas kepada sesiapa yang mahu ditujukan. Bagi Barat nilai menghargai dan memberi penghargaan kepada orang yang mati dengan 'menyedekahkan lagu' adalah perkara biasa.

Bagi budaya Barat aprearasi lagu kepada mereka yang meninggal dunia ini adalah sesuatu yang disanjungi dan dimuliakan oleh masyarakat mereka apatah lagi ia dilakukan oleh seorang ikon masyarakat. Dan inilah budaya ikutan yang bakalan berbahaya demi masa depan ummah.


Malah bagi genrasi yang buta ilmu, kahsnya ilmu-ilmu Islam atau keagamaan akan menrima ini sebagai satu nilai baru dalam masyarakat. Lebih bahaya pengamalan ini menjadi satu budaya kelak, justeru akan menjadi ikutan ramai.

Waktu itu, agama bukan lagi sebagai agama, tetetapi satu 'acara' sahaja.

1 comment:

Unknown said...

jangan hairan kecelaruan ini berlaku kerana pada hari ini soal lagu ni sudah jadi macam satu kemestian dalam melakukan ibadah atau beramal kepada Allah. Ketiadaan lagu ibadah itu seolah tidak sah lagi. kalau siti upah lagu kepada ayah yang arwah itu dengan hadiah lagu saya fikir ianya patut berlaku kerana dari dulu selepas nabi hingga kehari ini soal lagu ini sudah jadi macam satu kemestian dalam ibadah padahal nabi saw baik Allah sendiri melarang wahyuNya dilagukan. inilah kesilapan yang besar yang telah dilakukan oleh ulama2 terdahulu. Mereka ingkar tentang perintah Allah dalam wahyuNya bahawa wahyuNya tidak boleh dilagukan. umat islam jadi mundur dan bodoh kerana wahyu yang diturunkan dilagukan bukannya difahami dan diamalkan dengan penuh rasa taat dan takut bahkan hari ini wahyuNya dipermainkan dengan berbagai2 irama dan mungkin satu hari nanti ianya akan diiringi dengan paluan gendang dan alat musik yang lain. orang islam dihadiahkan dengan ilmu wahyu yang agung tapi dengan kebodohan yang mendalam sanggup seluruh umat maknusia yang menggelarkan mereka muslim mempersenda ayat2 Allah. kita pada hari ini hendaklah sedar bahawa wahyuNya bukanlah barang mainan yang boleh dipermainkan tetapi harus takut bahawa wahyu itu adalah hukum dan peraturan yang datangnya dari Allah pencipta sekelian alam.