Saturday, August 22, 2009

Strategik UMNO yang menjadi dan mengena ?

Sememangnya UMNO adalah licik. UMNO memiliki pakar strategik. UMNO bersedia menghakis dan memberi imej tercalar kepada musuhnya. Selepas MB Kelantan Nik Aziz diserang dengan 'senjata agama'nya sendiri. Kini giliran MB Selangor pula digunakan kaedahnya sama, bukan soal agama tetapi seni keahlian Tan Sri Khalid juga iaitu wang. Ini kerana senjata agama tidak makan dan sesuai dengan Khalid tetapi senjata 'wang' pinjaman Khalid semasa menjadi CEO dan pemilikan saham Guthrie digunakan.


Kali ini jumlahnya adalah cukup besar RM66.6 juta adalah bukan satu angka yang kecil. Apa pun rakyat tidaklah mahu dijelaskan latar belakang cerita. Rakyat dihidangkan terus cerita 'hadapan'nnya . Maka kesan dan hasilnya imej Khalid kini tercalar. manifesto negara berkebajikan bersama kerajaan Pakatan berjaya dilemahkan oleh seterunya. Rakyat kini mula mempersoalkan kita (PR). Cakap-cakap kita tidak seperti yang mahu dibikinkan.


Sebelum itu pula, perlakuan ganas Gobala semasa penamaan calon Permatang Pasir. UMNo dan media berjaya membawa imej pimpinan berketurunan India dalam PKR dengan imej samseng dan kasar. Rakyat mula terima dan kesannya sebagaimana yang dimaklumi, rakyat Malaysia menolak semua benda-benda seumpama itu. Inilah kejayaan UMNO. Mereka kini bekerja keras mengembalikan sokongan dan kepercayaan rakyat kepada mereka.


PAS disimpulkan sebagai mangsa dan diperalatakan oleh rakan. Sesama ahli PAS diragukan. PAS dipecah duakan iaitu satu kumpulan 'dibenarkan' pendirian mereka UMNO mahukan kerjaaan Perpaduan semula. UMNO pula menunjukkan ia amat berminat. Satu kumpulan dalam PAS menolak kerajaan Perpaduan dengan ingin memperteguhkan kerjasama bersama Pakatan Rakyat. Tetapi rakan kongsi digambarkan membelakangi PAS dan PAS tidak dipelikkan atau diendahkan. Maka ramailah pemimpin PAS yang dipermangsakan.

Sementelahan Anwar diangkat sebagai Pengkhianat Melayu yang sukar dinyahkan dari persepsi rakyat. Media UMNO terus menerus menyerang dan menyumbat telinga rakyat.




No comments: