Saturday, August 22, 2009

Bila UMNO buat apa saja boleh ?

UMNO selalu dan bila-bilapun akan menuduh PAS dulu dalam apa jua hal. Wal hal yang memulakan sesuatu isu, perkara, hal itu dan ini adalah UMNO. Sejarahnya bermula dalam masyarakat Malaysia PAS dituduh pecah belahkan masyarakat antaranya melahirkan dalam satu kampung dua iman, dua masjid atau tempat ibadat, juga sembelihan UMNO dan sembelihan orang PAS saja halal dan berbagai-bagai lagi. Dan bermacam-macam serta pelbagai hal lagi. Oleh itu, PAS secara tradisi demi mempertahan diri kena jawab dan membalas jawabnya bagi mempertahankan duduk perkara sesuatu hal tersebut.


Terkini adalah isu sasterawan Negara antara kurniaan anugerah kepada Dato Anwar Riduan (orang baru dalam dunia kesusuteraan) berbanding dengan Azizi Abdullah (orang lama). Kata orang jika Azizi Abdullah mahukan atau dikurniakan gelaran kena keluar PAS dan masuk UMNO gerenti dapat. Dan yang paling pelik lagi terkini dalam isu terbaru adalah antara speakar DUN Kedah dengan speakar DUN di mana negeri UMNO kuasai boleh belaka dan jadi belaka. Amat kontadikik tindakan, speaker DUN UMNO kuasai boleh buat apa sahaja walaupun tiada dalam peruntukan undang-undang tubuh negeri, tetapi speaker DUN negeri milik Pakatan Pembangkang nanti dulu, salah dan tidak memgikut perlembagaan negara.

Isu nya speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Dr. Abdul Isa Ismail mempertahankan tindakannya menghantar laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai kegagalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh, Datuk Abu Hassan Sarif hadir persidangan sebanyak dua kali berturut-turut tanpa kebenarannya. Katanya, Artikel 51 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah memperuntukkan mana-mana ADUN yang tidak hadir pada sidang DUN sebanyak dua kali berturut-turut tanpa kebenaran Speaker maka tempatnya hendaklah dikosongkan. Sehubungan itu, katanya, beliau tidak boleh bertolak ansur mengenai perkara tersebut.


Maka demi tanggungjawab amanah kepada rakyat speaker DUN Kedah telah menghantar surat kepada SPR selaku badan yang bertanggungjawab dalam negara bagi mengendalikan urusan hal ehwal perlantikan kuasa eksekutif ini. Adalah tidak salah dan menjadi tanggungjawab SPR untuk menjawab menerima atau menolak atas pemohonan tersebut. Dan rakyat mahukan penjelasan sebab-sebab ia ditolak dan kenapa di tolak.


Bacaan politik kita adalah mudah, tindakan luar jangka ADUN Sipeteh Kedah ini amat memalukan, kerana dalam sibuk Najib melaksanakan KPI , wakli rakyat UMNO BN sendiri gagal memahami apa itu KPI. dan menjadi tanggungjawab kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah kenapa dan mengapa gagal mengawal dan memaklumkan kepada Dewan tentang duduk perkara ADUN Seputeh ini.


Moralnya wakil rakyat UMNO masing-masing bukan mahu menjaga rakyat, tetapi mahu menjaga kedudukan masing-masing. Maknanya masing-masing perahu masing-masing ada pengayuh, maka mudik la sendiri samada ke hulu atau ke hilir.





No comments: