Wednesday, August 26, 2009

Pemaham sempit Pemuda UMNO

Bagi UMNO arak adalah isu remeh. Dalam UMNO persoalan hidup atau matlamat besar hidup adalah membesarkan hal-hal laba hal keduniaan semata-mata fokus mereka dalah spt berkaitan hal ekonomi, projek mega, projek mencari duit dan membesarkan kemegahan istana diri dalam kehidupan bagi mencapai matlamat hidupnya.

Dalam minda mereka soal agama adalah soal remeh adalah menjadi hak jabatan agama dan orang-orang agama sahaja. Ini dapat dikesani bilamana kerajaan Selangor telah memberi arahan kuasa pemantauan, penguatkuasaan atau apa juga tindakan diperturunkan kepada semluruh pengerusi, iman, siak dan jawatankuasa masjid-masjid dan surau terhadap peminum arak , premis arak dijual secara terbuka di dalam kawasan khariah berdekatan masjid dan surau mereka yang berkenaan.

Sebaliknya syor yang baik itu diremehkan, malah disanggah keras oleh Pemuda UMNO Selangor, dakwa Pemuda UMNO PAS diminta jangan mencampuri urusan Jabatan Agama Islam Selangor. Inilah mentaliti UMNO yang menjurus hal-hal keagamaan kepada orang agama sahaja.
Lihatlah tanggungjawab sosial atau tanggungjawab bersama, kebajikan tanggungjawab bersama. Tafisran UMNO BN adalah sekadar memungut wang dan mendermakan wang sahaja dislogankan sebagai hal-hal kebajikan. Walhal soal kebajikan dalam Islam terlalu amat luas. UMNO jika mahu memahami istilah dengan pemahaman yang sempit. Fokus mereka mengutip wang dan memberi wang kepada fakir miskin itu dikira sebagai kebajikan sahaja.
Jika begini pemikirannya samapai bila pun masyarakat kita akan hancur dan punah. Ingatan amaran dan peringantan Allah. ALlah akan menggantikan muat lain yang lebih mencintaio dan mahukan Islam.

No comments: