Wednesday, August 26, 2009

iNFO RAMADHAN

Kegawatan politik negara, sama naik dengan keruntuhan moral para remaja. Situasi kini kes rasuah peringkat tertinggi memberi cerminan corak masyarakat. Satu ketika dahulu bekas pimpinan kita menyarankan orang Melayu jika mahu maju mesti ada sikap kurang ajar.


Bagi memahami dan menghayati sikap kurang ajar tersebut ramai orang Melayu tidak digariskan, sehinggakan mereka menafsir secara sendirian, sehinggakan membelakangkan hak dan batas-batas tuntutan keagamaan.

Rasuah adalah sudah menjadi satu budaya 'lumrah' dan pengamalan cukup parah bilamana stiap sendi kehidupan dalam masyarakat kita teramal dan terbudaya. Bagi mempercepatkan sesuatu matlamat seseorang itu tercapai maka rasuah adalah pilihan yang terbaik.

Kita orang Islam dalam negara ini, sewajarnya menjadi contoh kepada bukan Islam. Penampilan, kehendak agama dan nilai yang kita bawa jauh daripada tersasar daripada kehendak Pelan Induk Pendidikan atau Pelajaran negara.

Persoalannya kambing atau dikambing hitamkan. Dua pesalah iaitu bekas Pengurus Besar Tabung Haji melakukan pecah amanah 2 tahun yang lalu.
Bagi kita yang salah tetap bersalah, hukuman mestilah dijalankan bagi melihat kita berlaku adil.

Bahana pecah amanah melibatkan institusi daidakan kita tau tidak mahu 2 pengurus besar ini dimangsakan atau menjadi mangsa permainan politik golongan atasan . Hasil dasar DEB dan das



2 bekas pengurus besar Tabung Haji mula dipenjara semalam


MOHD. AMIN



MOHAMMAD SHAFIE


KUALA LUMPUR - Dua bekas pengurus besar Tabung Haji, Datuk Mohd. Amin Sidek dan Datuk Mohammad Shafie diperintah menjalani hukuman penjara selama 10 tahun selepas Mahkamah Tinggi di sini memerintahkan kedua-duanya menjalani hukuman itu mulai petang semalam.

Sejurus selepas Pesuruhjaya Kehakiman Zainal Azman Ab Aziz membuat keputusan itu, kedua-dua tertuduh kelihatan tenang tetapi disambut dengan tangisan oleh anggota keluarga masing-masing yang berada di dalam mahkamah.

Zainal Azman membuat keputusan itu selepas menolak hujah dan alasan-alasan bagi menangguhkan pelaksanaan hukuman oleh kedua-dua peguam tertuduh, Mohd. Firuz Jaffril dan V. Rajadevan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Dzulkifli Ahmad berhujah bahawa faktor kesalahan yang pertama dihadapi bukanlah faktor penting yang membolehkan mahkamah mempertimbangkannya.

Dzulkifli juga membantah hujah peguam, Firuz, supaya mahkamah mengambil perkiraan mengenai umur kedua-dua mereka yang kini sudah menghampiri 60 tahun dan tidak sesuai sekiranya dikenakan hukuman penjara yang terlalu lama.

"Saya rasa terdapat banyak kes yang melibatkan usia yang sebegitu berada di penjara iaitu 60 tahun tetapi itu bukanlah merupakan satu alasan yang munasabah," katanya.

Bagaimanapun, beliau bersimpati dengan keadaan mereka sekarang iaitu kedua-dua mereka ingin menghabiskan masa menjalani ibadah puasa bersama keluarga tetapi itu bukan satu faktor yang istimewa atau khas sehingga perlu diberi pengecualian.

Semalam, Mahkamah Tinggi mengekalkan hukuman penjara 10 tahun ke atas mereka kerana didapati bersalah menipu dan pecah amanah membabitkan RM200 juta wang Tabung Haji, lapan tahun lalu.

No comments: