Tuesday, August 25, 2009

Isu arak yang dibiaskan

Kita jadi pelik, isu arak dan hukuman sebat kini tertanggung atas pundak akhirnya kepada batang tubuh Kartika Sukharno seorang model yang dijatuhkan hukuman oleh Mahkamah Syariah Pahang kerana kesalahannya meminum arak di kawasan awam berdekatan pantai Cherting.
Hukuman yang dijatuhi oleh mahkamah syariah Pahang jauh daripada hukum Islam yang sebenar. Cara penghukumannya pun mahu dilaksanakan di Penjara Kajang pun sudah tersasar dan bias daripada tuntutan agama. Hukuman mestilah disebat sebanyak 60 sebatan di khalayak ramai.
Berbalik dengan perbahasan umum termasuk media yang bersedia mensensasikan rating akhbar dan laporan dalam akhbar mereka.
Kini persepsi rakyat akhirnya macam fahaman islam Dr M juga , hanya diri sahaja yang dapat kawal nafsu kita. Hebatnya Dr M. Kita juga pelik kenapa hukuman terhadap peminum/pengguna arak itu mahu kita hukum. Bagaimana sipenjual, jika tida penjualnya bagaimana kartika mahu minum. Bagaimana pula dengan engedar arak, pembekal, pengilang, tukang jual, tukang angkut, pengimport, pemberian kelulusan premis jualan, dan akhir sekali pemerintah yang mengizikan penjulana arak tersebut . Dan paling besar saham adalah para pengundi yang mengundi kerajaan yang mengizinkan penjualan arak tersebut.
Jika kita hanya memandang salah kepada Kartika Sukharno sahaja tidak memadai. Kita juga wajar menjatuhi hukuman yang sama kepada mereka yang dinyatakan. Menurut ALllah SWT dalam banyak hadis sahih, kesemua yang disenaraikan tadi diLAKNAT oleh ALLah. Kesemua mereka menerima LAKNAT ALlah. Kutukan atau LAKNAT Allah bukan macam celaan kita, tetapi cukup berat dan mereka ini tidak mencium bau syurga ALlah.
Akhirnya janganlah tanggungjawab kesalahan besar dijatuhkan terhadap peminum (Kartika) sahaja. Kita mahu juga benda yang sama terhukum kepada senarai mereka yang terlibat sama pemberi lesen, pengilang, penjual, pengedar, pemberi premis , pemerintah dan pengundi yang meredhakan terjual bebas arak ini.

No comments: