Saturday, August 01, 2009

Ibukota mula sesak daripada semalam



Kekalutan PDRM hasil arahan kerajaan UMNO BN gara-gara mahu menyekat demontrasian membantah ISA keadaan ibu negara sesak teruk bermula daripada malam semalam.

Kebimbangan dan ketakutan kerajaan mengundang pada terkesan kepada rakyat kerana takutnya kerajaan terhadap himpunan ini. Manusia dan kita jika benar sesiapa sahaja rakyat akan terus simpati, tidak perlulah mengerahkan PDRM dan pasukan keselamatan negara yang wajar menumpukan kepada tugas-tugas mereka yang lebih diperlukan khasnya dalam menjamin keselamatan awam rakyat yang amat dahagakan perhatian.

Walaupun ada sebahagian rakyat yang marahkan himpunan ini. Ada juga sebahagian rakyat malah jauh lebih besar amat bersimpati dengan Himpunan 1 Ogos ini. Akta ISA yang bakala dibantah ini menzalimi khasnya kepada para ahli keluarga yang teraniya dan dinafikan menjalani kehidupan normal.

Sebaliknya pesalah yang melakukan kesalahan terang-terangan melawan dan melanggar hukum manusia terlepas bebas, misalnya rasuah yang cukup parah dan membarah, terakhir kematian Teoh Benck Hock di perkarangan Bangunan SPRM adalah sesuatu yang cukup memalukan.

Begitu juga H1N1 yang mewabakkan negara cukup serius yang perlukan penumpun bersungguh-sungguh kerjaaan dan negara. Jangan sahaja tunggu dan menunggu takdir. Mati maka matilah itu adalah sebagai ketentuan Allah belaka-laka. Perbuatan menyeah dan bertawakal tanpa usaha adalah tabiat umat dan pimpinan Islam negara kita.

No comments: