Friday, July 31, 2009

Menteri Pertanian UMNO yang dungu

Dalam doktrin pengasingan kuasa dan pengamalan Malaysia menerima sistem Persekutuan. Termaktub dalam perlembagaan negara yang diterima umum senarai-senarai bidang kuasa kerjaaan Persekutuan, senarai negeri dan senrai bersama.
Maka melalui demokrasi pilihanraya di adakan dengan rakyat diberi hak memilih kerajaan pilihan mereka dengan cara mengundi. Maka dengan cara itulah Malaysia terbentuk. Selamanya 52 tahun negara bawah pimpinan teraju utama adalah UMNO Bn.
Akhirnya konsep federalisme itu, adalah antara mereka dan dari mereka untuk mereka, segalanya UMNO BN sahaja. menjelang PRU 13 landskap politik negara memberi satu demografi sosial yang baru. 5 buah negeri-negeri bawah Persekutuan Malaysia jatuh ke tangan pembangkang sejak 52 tahun merdeka. Situasi ini cukup terpukul kepada UMNo dan sekutunya. Tetapi inilah pilihan rakyat hasil penilaian mereka, disebab kegagalan UMNO 'mengayakan' rakyat tetapi mengemukkan kroni dan kerabat dengan menfaraidkan kekayaan negara bawah dasar-dasar yang mereka bentuk.
Terbaru hasil kedunguaan amalan politik kuno UMNO, Menteri Asas Tani berfikiran JKKK UMNO melarang para pegawai terlibat dan memberi kerjasama memajukan pertanian rakyat. Jelas minda kelas pertama laungan PM adalah retorik kosong dan slogan kosong tanpa dihayati.
Inilah bentuk gambaran pemikiran seorang menteri malang berfikiran saling tidak tumpah seperti seorang JKKK yang penuh ketaksuban kepartian assabiyyah kaumiyyah. Jelasnya Noh Omar melarang secara terbuka meminta para pegawainya di Kedah supaya jangan memberi kerjsama , menghulurkan kerjasama kepada kerajaan pimpinan PAS Kedah. Inikah bentuk slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. semuanya karut sahaja.

No comments: